Ben van der Hilst

5 Validering en verrijking van de praktijktheorie door ontwerpgericht onderzoek 99 5.1 De keuze voor de onderzoeksmethode: ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek 101 5.2 De ontwerpstelling in het ontwerpgericht onderzoek 106 5.3 Verifiëren van de proposities in de praktijk 112 5.4 Theoretische verdieping van de proposities 117 5.5 De kwaliteit van het onderzoek 120 6 Toetsing van de proposities in de praktijk 125 6.1 Inleiding op het empirisch onderzoek 127 6.2 Scholen zonder TOS: analyse van de organisatiestructuur 129 6.3 Scholen zonder TOS: de werking van de organisatiestructuur bij een externe innovatie-impuls 142 6.4 Scholen met TOS: twee casestudies van scholen die al enige tijd de TOS hanteren 153 6.5 Invoering van de TOS: een meervoudige gevalsstudie 170 6.6 Ervaringen met de TOS in de adviespraktijk 197 6.7 Samenvattende conclusies over het onderzoek in de praktijk 212 7 Theoretische verdieping van de proposities 223 7.1 Inleiding op de verschillende theoretische invalshoeken 225 7.2 De leraar als professional, professionaliseren van leraren, de professionele leergroep 227 7.3 Gedeeld leiderschap 232 7.4 Het sociotechnisch perspectief 233 7.5 De lerende organisatie 240 7.6 Leidinggeven aan zelfsturing 245 7.7 De school als sociaal complex adaptief systeem 249 7.8 Samenvatting van de bevindingen van de theoretische verkenning 252

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0