Ben van der Hilst

101 5 Methode Teamgericht organiseren Dit hoofdstuk beantwoordt de volgende vragen: Aan welke kwaliteitseisen moet de TOS voldoen om als generiek hulpmiddel voor de sturingsopgave te gelden? Welke onderzoeksmethode is geëigend om deze kwalificatie van het organisatie- model te bereiken? Welke ontwerpstelling wordt onderzocht in het ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek? Tot welke te valideren proposities leidt deze ontwerpstelling? Hoe worden deze proposities in de praktijk gevalideerd? Welke theoretische invalshoeken kunnen worden benut voor de verdieping van de proposities? Aan welke kwaliteitseisen moet het onderzoek voldoen? 5.1 De keuze voor de onderzoeksmethode: ontwerp gericht wetenschappelijk onderzoek De doelstelling van deze studie is om een hulpmiddel te bieden voor schoolleiders voor het omgaan met het sturingsvraagstuk waarmee zij geconfronteerd worden: sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier (hoofdstuk 1). Deze sturingsopgave is in hoofd- stuk 2 verkend. Daar blijkt dat het sturingsdomein schoolorganisatie (of specifieker: de organisatiestructuur) onbenut blijft en in de theorie een lacune vormt, terwijl in de eigen professionele praktijk van de auteur goede ervaringen zijn opgedaan met een teamgecentreerde organisatiestructuur. Hoofdstuk 3 verkent de organisatiestructuur

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0