Ben van der Hilst

113 5 Methode Teamgericht organiseren Onderzoeksconditie 2: scholen die de TOS al enige jaren geleden hebben ingevoerd 3. Casestudies van twee scholen die al langer een TOS hebben (focus op P4 t/m P9). Onderzocht wordt in hoeverre de organisatiestructuur van deze scholen voldoet aan de TOS, in hoeverre de claims van de TOS worden waargemaakt en wat de rol van de schoolleider is. De eerste school is de basisschool school X, de tweede school is een montessorischolengemeenschap voor voortgezet onderwijs, de school waar in 1994 de kernteams zijn ingevoerd (zie hoofdstuk 4). Onderzoeksconditie 3: scholen die de TOS invoeren 4. Onderzoek naar de gevolgen van het invoeren van de TOS (interventie- onderzoek, bèta-testen, focus op P4 t/m P9). Dit onderzoek is ingrijpend, omdat een school de organisatiestructuur grondig veran- dert, met grote gevolgen voor de leraren en de schoolleiders. Omdat dit onderzoek zo invasief is, wordt eerst in een exploratief onderzoek in één basisschool het invoeren van het organisatiemodel getest om de onderzoeksmethode te verkennen. Vervolgens is in zeven basisscholen en twee scholen voor speciaal en voortgezet speciaal onder- wijs de TOS ingevoerd door de schoolleiders van de betreffende scholen, die daartoe eerst een training kregen. Deze scholen zijn tot twee jaar na invoering van de TOS ge- volgd, via panel-interviews met leraren, schoolleiders en (bovenschoolse) directeuren. Onderzoeksconditie 4: scholen die hun organisatiestructuur onder de loep willen nemen 5. Ervaringen in de advies- en opleidingspraktijk (focus op P8) In de advies- en opleidingspraktijk van de auteur is tijdens de onderzoeksperiode het model in een groot aantal scholen voor po, vo, mbo en hbo besproken met deelnemen- de managementteams en schoolleiders, wat op verschillende scholen tot (gehele of gedeeltelijke) implementatie van de TOS heeft geleid. De analyse van de bestaande organisatiestructuur, maakt vrijwel altijd deel uit van een adviestraject over de orga- nisatiestructuur of behandeling van het onderwerp ‘organisatiestructuur’ in opleidin- gen. Deze analyses zijn benut bij deelonderzoek 1. De opdrachtgevers zijn vrijwel altijd bestuurders of schoolleiders. Dat levert informatie op over hun rol en opvattingen in zowel de bestaande organisatiestructuur alsook bij het veranderen van de organisa- tiestructuur.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0