Ben van der Hilst

115 5 Methode Teamgericht organiseren nelgesprekken en daarmee de rijkdom van de dataverzameling. Die intensiteit is ook nodig omdat variabelen als professioneel handelen type 2, innovatiegemak of werkple- zier sociale constructen zijn die in de interactie tussen de panelleden, maar ook in de interactie met de onderzoeker betekenis krijgen. Het engagement leidt geregeld tot adviezen tijdens het onderzoek over verbeteringen die in de organisatiestructuur kun- nen worden aangebracht. Soms ook leidt het bevragen van leraren en schoolleiders in een school tot nieuwe inzichten van de deelnemers zelf, die tot aanpassingen van het organisatiemodel leiden. Dergelijke veranderingen van de onderzoekssituatie zijn geen verstoringen van de onderzoeksopzet, maar leveren juist extra kennis op over de werking van de TOS. Omdat de primaire onderzoeker in het onderhavige onderzoek een aparte rol speelt in het verwerken van de informatie tot generieke kennis en de presentatie daarvan, anders dan de mede-onderzoekers, voldoet dit onderzoek wat dit betreft niet geheel aan de strikte definitie van participatief onderzoek. Tabel 5.2 geeft voor elk onderzoek naast de onderzoeksvraag de eigen vraagstelling van de scholen weer en welke proposities aan de orde komen. Er is ge- kozen voor de meest dekkende vraagstelling als er meer scholen bij een onderzoek betrokken zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0