Ben van der Hilst

116 Tabel 5.2 De vraagstellingen in de praktijkgebieden die bij het onderzoek betrokken zijn en de proposities die aan de orde komen Par. Onderzoek Onderzoeksvraag Eigen vraagstelling van de organisaties Proposities die aan de orde zijn 6.2 Analyse bestaande organisatie- structuur Hoe ziet het organogram eruit, hoe zijn de verbindingen tussen de actoren, wat is de relatie met processen in de organisatie? Hoe kunnen we knelpunten in de organisatiestructuur (vaak met behulp van teamvorming) oplossen? P1 P2 P3 6.3 Implementatie bij externe innovatie-impuls Wat is de relatie tussen de organisatiestructuur en het implementatie- proces? Hoe kunnen we het implementatieproces LOB verbeteren? P3 6.4 Scholen met al lange tijd een TOS Wat zijn de effecten van de TOS op de lage termijn? Zijn er nog verbeterpunten in de organisatiestructuur, werkt die wel zoals ooit bedoeld was? P4 P5 P6 P7 P8 P9 6.5 Invoeren van de TOS Wat zijn de effecten van invoering van de TOS op professioneel handelen type 2, innovatiegemak, toevallige professionele ontmoetingen en werkplezier? Hoe verloopt de introductie van de TOS? Hoe kunnen we meer recht doen aan de professionaliteit (type 2 wordt bedoeld) van de leraren? Hoe kunnen we de lerende organisatie/ professionele leergemeenschap versterken? P4 P5 P6 P7 P8 P9 6.6 Adviespraktijk Wat is de rol van de schoolleider bij invoering van de TOS? Hoe kunnen we de teamstructuur verbeteren en hoe moet er door de schoolleiding gestuurd worden? P1 P2 P3 P8

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0