Ben van der Hilst

117 5 Methode Teamgericht organiseren 5.4 Theoretische verdieping van de proposities Parallel aan het onderzoek in de praktijk is in de literatuur gezocht naar theoretische invalshoeken die inzicht geven in de samenhang tussen de organisatiestructuur en het functioneren van de organisatie, inclusief het handelen van de mensen binnen de organisatie. De zoektocht in de literatuur in hoofdstuk 7 heeft als doel de waarnemingen in de praktijk beter te kunnen duiden, zodat conclusies over de proposities in het em- pirisch onderzoek verdiept worden. Bovendien wordt hiermee aansluiting gezocht bij het wetenschappelijk discours over de rol van de organisatiestructuur bij het sturen door de schoolleider. Bij het onderzoek naar mogelijk ondersteunende theorie is gezocht naar ver- schillende perspectieven van waaruit de organisatiestructuur van scholen beschouwd kan worden. Voor deze multiperpectiviteit wordt hier gekozen om twee redenen. In de eerste plaats heeft de TOS meerdere facetten en doelstellingen, die niet alle door één invalshoek gedekt kunnen worden. In de tweede plaats versterkt multiperspectiviteit, net als bij het onderzoek in de praktijk, de onderbouwing van de claims. Hoewel er tot nu toe nauwelijks theorievorming plaatsvindt op het gebied van de organisatie- structuur van scholen, zijn toch twee invalshoeken gekozen met onderzoeksresultaten uit het onderwijs. Het gaat om theorie over de professionaliteit en professionalisering van leraren en over gedeeld leiderschap . Deze onderzoeken hebben niet expliciet de organisatiestructuur als onderwerp, maar de resultaten kunnen wel verbonden wor- den met de TOS. Uit het grote aantal mogelijke invalshoeken uit de meer algemene organisatietheorie is een keuze gemaakt voor nog vier andere invalshoeken: moderne sociotechniek , lerende organisatie , leidinggeven aan zelfsturing en de school als com- plex adaptief systeem . Een belangrijk criterium voor de keuze van een invalshoek is of deze de interpretatie van de waarnemingen bij het onderzoek in de praktijk kan verdiepen. Bij onderstaande beschrijving van de zes gekozen invalshoeken worden de proposities vermeld waarvan de verwachting is dat de betreffende invalshoek hier wat over leert. Dat moet in hoofdstuk 7 blijken. Het palet aan invalshoeken is zo gekozen dat verwacht mag worden dat alle proposities aan de orde komen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0