Ben van der Hilst

119 5 Methode Teamgericht organiseren 5. Leidinggeven aan zelfsturing Het implementeren van de TOS en het leidinggeven aan de teamgecentreerde orga- nisatie betekent veel voor het leiderschap in scholen. Dit leiderschap kan getypeerd worden als leidinggeven aan zelfsturing . Dit is een ander type leiderschap dan in hoofd- stuk 2 geassocieerd wordt met het manageralisme, voortkomend uit de npm-agenda. In de literatuur wordt gezocht naar inzichten over het andere leiderschap dat nodig is voor een TOS (focus op P8) 6. De school als sociaal complex adaptief systeem De TOS beoogt de kwaliteit en kwantiteit van de interacties binnen de organisatie te beïnvloeden, op zodanige wijze dat individueel en organisatiegedrag veranderen. Een geheel andere wijze dan via de gangbare organisatiekunde om naar het verband tussen de lokale interacties en het organisatiegedrag te kijken, biedt de theorie over sociaal complex adaptieve systemen (scas). Paragraaf 7.6 onderzoekt wat de intro- ductie van de TOS betekent voor de karakteristieken van de scas en wat deze manier van kijken oplevert voor het inzicht in de effecten van de TOS (focus op P1, P2, P3, P5, P7, P8 en P9). Deze zes invalshoeken omvatten bij elkaar voldoende verschillende per- spectieven om alle verschillende proposities te bestrijken (zie tabel 5.2). Het beperken van het aantal perspectieven houdt in dat sommige invalshoeken niet aan bod komen. Een daarvan is het brede onderzoeksgebied van het functioneren van teams, meer in het bijzonder de processen binnen teams. Hoewel het functioneren van mensen bin- nen teams in de TOS een belangrijk topic is, wordt in deze studie dit facet niet expliciet onderzocht. Voor deze beperking is gekozen omdat deze studie de focus wil houden op de organisatiestructuur waarbinnen de teams functioneren.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0