Ben van der Hilst

127 6 Empirie Teamgericht organiseren Dit hoofdstuk beantwoordt de volgende vragen: Wat zijn kenmerken van de organisatie- structuur van scholen wanneer de TOS niet is ingevoerd? Hoe verloopt een innovatieproces in scholen zonder TOS? Wat zijn de ervaringen in scholen die al langere tijd een TOS hebben? Wat zijn de effecten van het invoeren van de TOS in een school? Hoe ondersteunen de ervaringen in de adviespraktijk de proposities? Tot welke conclusies over de proposities leidt het onderzoek in de praktijk? Tot welke suggesties voor verbetering en verrijking van het model leiden de resultaten? 6.1 Inleiding op het empirisch onderzoek Overzicht van de deelonderzoeken De teamgecentreerde organisatiestructuur (TOS) is ontwikkeld in de eigen professionele praktijk van de onderzoeker (hoofdstuk 4). Het organisatiemodel heeft daarbij een zekere ontwikkeling doorgemaakt tot het ontwerp met veertien bouwstenen, weergegeven in figuur 4.1. In hoofdstuk 5 is de ont- werpstelling geformuleerd voor het valideren van dit ontwerp in een ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek. Deze ontwerpstelling is vervolgens ontleed in negen ve- rifieerbare proposities. Dit hoofdstuk doet verslag van het valideren van deze proposi- ties in vier deelonderzoeken en in de adviespraktijk van de onderzoeker (zie tabel 6.1). Eerst worden de proposities onderzocht die gaan over scholen waar de TOS niet is ingevoerd (onderzoeksconditie 1). Is het inderdaad zo dat in scholen zonder TOS spra- ke is van zwakke verbindingen, zwak gedefinieerde teams en geringe wendbaarheid?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0