Ben van der Hilst

128 Paragraaf 6.2 doet verslag van de analyse van de organisatiestructuur van ongeveer 150 scholen in het po, vo, mbo en hbo, die geen TOS hebben. Paragraaf 6.3 focust op de wendbaarheid wanneer de TOS ontbreekt door het implementatieproces te onderzoeken bij een externe innovatie-impuls. Bèta-testen (werkt de TOS ook in scho- len waarbinnen de ontwikkelaar/onderzoeker geen actor is?) kan in principe op twee manieren: onderzoek naar de manifestatie van de beoogde effecten in scholen die al langere tijd met de TOS werken (onderzoeksconditie 2) en onderzoek naar de het ont- staan van deze effecten wanneer scholen de TOS invoeren (onderzoeksconditie 3). Er zijn twee scholen gevonden die al langere tijd geleden de TOS hebben ingevoerd. Een ervan is de school die in hoofdstuk 4 beschreven is. Paragraaf 6.4 beschrijft de casestudies van deze scholen. Paragraaf 6.5 doet verslag van een interventieonder- zoek in negen scholen. Deze scholen voeren de TOS in en gekeken wordt naar de effecten ervan. Tabel 6.1 Overzicht van de onderzoekscondities en deelonderzoeken Onderzoeksconditie Deelonderzoek scholen paragraaf 1. Scholen zonder TOS Analyse van bestaande organisatiestructuur Implementatieproces bij externe innovatie-impuls 150 scholen uit po, vo, mbo en hbo 25 scholen voor mbo 6.2 6.3 2. Scholen met TOS Casestudies 1 po school 1 vo-school 6.4.1 6.4.2 3. Scholen die TOS invoeren Verkennend onderzoek 1 po school 6.5.1 Interventie-onderzoek 7 po scholen 2 scholen voor so/vso 6.5.2 6.5.3 4. Scholen die hun organisatiestructuur willen verbeteren Ervaringen uit de adviespraktijk Ongeveer 40 scholen in po, vo, mbo en hbo 6.6 Het hoofdstuk vervolgt in paragraaf 6.6 met bevindingen uit de voortgaande advies- praktijk van de onderzoeker. Hierbij gaat het om scholen die hun organisatiestructuur tegen het licht willen houden en mogelijk veranderen (onderzoeksconditie 4). De ad- viespraktijk loopt parallel aan de onderzoeksactiviteiten. Deze praktijk levert onder an- dere gegevens op over de moeilijkheden die scholen in po, vo, mbo en hbo ervaren met hun huidige organisatiestructuur en bij het veranderen van de organisatiestructuur

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0