Ben van der Hilst

129 6 Empirie Teamgericht organiseren richting een TOS. De ervaringen in de adviespraktijk voeden zowel de praktijkstroom (specifieke oplossingen van specifieke veldproblemen) als ook de kennisstroom (ge- nerieke kennis over het oplossen van een generiek veldprobleem) van het onderzoek (Van Aken, 2005). Paragraaf 6.7 geeft een samenvatting van de conclusies van het onderzoek in de praktijk ten aanzien van de proposities. Bij ieder deelonderzoek is de eigen vraag van de school (scholen) vermeld. Ook de proposities, die in ieder deelonderzoek getoetst worden zijn vermeld. De onderzoeksvraag is dus telkens: worden de betreffende proposities bevestigd in dit onderzoek? 6.2 Scholen zonder TOS: analyse van de organisatie structuur Uitgangssituatie Van ongeveer 150 scholen is de organisatiestructuur geanaly- seerd. Deelname van deze scholen kwam tot stand via: a. Deelnemers (schoolleiders en teamleider) aan schoolleidersopleidingen waar de onderzoeker doceert (ongeveer 55 scholen) b. Deelnemende scholen aan de andere deelonderzoeken die in dit hoofdstuk beschreven zijn, inclusief de adviespraktijk (ongeveer 85 scholen) c. Scholen die expliciet geworven zijn voor dit onderdeel (ongeveer 10 scholen) De verdeling over de vier onderzochte sectoren is als volgt: po, vo en mbo ieder tussen 40 en 50 scholen en van de hbo-sector 5 scholen. Onder scholen wordt hier zowel gehele instellingen verstaan als ook min of meer zelfstandig opererende afdelingen of faculteiten. Eigen vraag van de scholen In de meeste gevallen betreft het de ruim geformu- leerde vraag: we willen de processen in onze school verbeteren en denken daarbij ook aan de organisatiestructuur. Andere formuleringen die zijn aangetroffen: • De teamstructuur op onze school werkt niet zoals we verwacht hadden, kan dat anders? • We willen onze manier van sturen verbeteren. • We denken erover om een managementlaag er tussenuit te halen en willen dat eens onderzoeken.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0