Ben van der Hilst

13 Toelichting op gehanteerde taal en termen Taal: gekozen is voor het Nederlands omdat in eerste instantie als doelgroep beoogd wordt de (wetenschappelijk) geïnteresseerde schoolleiders en onderwijsbestuurders in Nederland. De oriëntatiebasis die dit proefschrift hen geeft om een teamgecen- treerde arbeidsorganisatie in te richten, is mede gebaseerd op de relatief grote mate van vrijheid die Nederlandse onderwijsinstellingen hebben om hun organisatiestruc- tuur vorm te geven (Hooge, 2013, p. 27). Leraar: dit proefschrift spreekt van leraren voor alle onderwijsgevenden van basisonderwijs tot en met hoger (beroeps)onderwijs. In het basisonderwijs wordt ook wel ‘leerkracht’ gebruikt, in het voortgezet onderwijs en hbo wordt vaak ‘docent’ gebruikt. School: dit proefschrift gebruikt het woord ‘school’ om een onderwijsinstel- ling aan te duiden. Bedoeld wordt een min of meer afgegrensd geheel van onderwijs- activiteiten met een gedefinieerde groep leerlingen/studenten en een gedefinieerde groep leraren, managers, bestuurders en ondersteunend personeel, die samen een arbeidsorganisatie vormen. Voor grote instellingen kan dit ook een afzonderlijke fa- culteit of opleiding zijn. Schoolleider: de eindverantwoordelijke voor een school. Dit kan ook een bestuurder of directeur zijn. Indien nodig zal in de tekst de term bestuurder apart gebruikt worden, anders is hij inbegrepen in het woord schoolleider. Leerlingen/studenten: in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs wordt ‘leerlingen’ gebruikt, in het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs wordt ‘studenten’ gebruikt. In dit proefschrift worden beide termen gekoppeld aan de daarbij horende context. Indien de tekst gaat over alle sectoren wordt ‘leerlingen’ gebruikt. Het basisonderwijs wordt ook aangeduid met primair onderwijs, beide ter- men worden door elkaar gebruikt. Bij het gebruik van de afkorting wordt alleen ‘po’ gebruikt. Voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepson- derwijs worden afgekort met respectievelijk vo, mbo en hbo. Achterin het proefschrift is een lijst opgenomen met een aantal begrippen en hun in dit proefschrift gehanteerde definitie. Figuren en tabellen zijn per hoofdstuk genummerd. De scholen die betrokken zijn in deze studie zijn in de tekst geanonimiseerd opgenomen. Indien gewenst kan ten behoeve van vervolgonderzoek via de auteur contact gelegd worden met de scholen. Financiering Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van de Hogeschool van Amsterdam, het programma School aan Zet, de MBO-Raad en Het Leren Organiseren

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0