Ben van der Hilst

131 6 Empirie Teamgericht organiseren Tekenregels voor het weergeven van het organogram Gebruik het lijn-staf model (figuur 6.1) en neem in het organogram alleen actoren op en hun onderlinge hiërarchische verhoudingen, van boven naar beneden (zie fi- guur 6.1). Een actor wordt gedefinieerd als een persoon of een groep personen, die met betrekking tot het werk in de school besluiten neemt, die sturend zijn voor de personen of groepen die in het organogram onder de actor hangen. De directeur, het managementteam, het hoofd financiën en een leraar zijn voorbeelden van ac- toren. Ook projectgroepen, werkgroepen en commissies hebben een plaats in het organogram. Een overlegorgaan, een intervisiegroep of de entiteit ‘sector techniek’ hebben echter geen plek in het organogram. Een actor kan op meerdere plaatsen in het organogram voorkomen. Onderscheid in de staffuncties primaire en secundaire staffuncties. Primaire staf- functies ondersteunen op directe wijze het onderwijsleerproces, bijvoorbeeld de decaan, de intern begeleider of de expertgroep rekenen. Secundaire staffuncties zijn bijvoorbeeld het hoofd personeelszaken en de onderhoudsmedewerker. Laat het organogram altijd eindigen bij de ‘individuele leraar die de klas ingaat’. Figuur 6.1 Voorbeeld van een (deel van het) organogram van een school Directeur Management- team Teamleider Teamleider Teamleider Primaire sta uncties Leraar Leraar Leraar Leraar Leraar Secundaire sta uncties

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0