Ben van der Hilst

135 6 Empirie Teamgericht organiseren Figuur 6.2 Twee mogelijke representaties van het ‘team’ in het organogram Vrijwel in alle scholen geeft het rechter plaatje de werkelijkheid weer, terwijl vaak in eerste instantie de deelnemers het linker plaatje kiezen of aangeven dat het linker plaa tje ‘eigenlijk de bedoeling is’. Het team maakt wel gezamenlijk afspraken, maar leraren nemen of hebben vervolgens de vrijheid om zich daaraan wel of niet te houden. Het linker plaatje impliceert een collectieve verantwoordelijkheid, die vrijwel in geen enkele deelnemende school gedefinieerd is. Ook de bevoegdheden van de teams zijn meest- al onbekend of onduidelijk. Teamleiders geven aan dat het grote moeite kost om het team en individuele leraren aan te sturen . Zij zien vaak het team als een vergadering van de betreffende leraren. Zij willen wel graag dat het team gemeenschappelijke ver- antwoordelijkheid neemt voor bijvoorbeeld onderwijsontwikkeling, maar weten vaak niet hoe dat te bereiken. De posities van expertteams Vrijwel alle deelnemers vinden het moeilijk om ex- pertteams, zoals vakgroepen, te positioneren in het lijn-staf model. Horen ze in de lijn of in de staf? En als ze in de staf geplaatst worden, waar is dan de verbinding met de lijn? Zijn het wel actoren? In veel scholen wordt het vanzelfsprekend geacht dat vakgroepen bijeenkomen, maar wordt het aan de vakgroepen zelf overgelaten om dat wel of niet te doen. In een aantal scholen wordt er voor onderwijskundige verande- ringen nadrukkelijk via de vakgroepen gestuurd (via opdrachten om veranderingen te implementeren in het curriculum of de vakdidactiek). In po-scholen treft men ex- pertteams aan (bijvoorbeeld de rekengroep) die geacht worden om de expertise van hun collega’s te vergroten of voorstellen te doen voor de doorgaande leerlijn. Vaak hebben deze expertgroepen een onduidelijke positie in het organogram en is er geen Teamleider Team Teamoverleg Leraar Leraar Leraar Teamleider Leraar Leraar Leraar

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0