Ben van der Hilst

136 verbinding met de lijn. In een aantal vo-scholen worden naast de opleidingsteams ook nog mentorenteams aangetroffen. Meestal betreffen dit groepen mentoren die met elkaar overleggen over de begeleiding van de leerlingen, maar omdat de mentoren binnen zo’n team in allemaal verschillende klassen mentor zijn, gaat het daarbij meer om begeleidingsmethoden en niet over specifieke leerlingen. d. Koppeling van onduidelijkheden in het organogram met processen in de school. Bijna in alle gevallen leggen deelnemers het verband tussen onduidelijkheden in het organogram en het verloop van processen in de school. Deelnemers analyseren meestal zelf dat het ontbreken van een gedefinieerde collectieve verantwoordelijkheid een zwak punt is van de teamstructuur die de slagkracht van de teams (bij bijvoor- beeld onderwijsvernieuwingen) belemmert. Bij de analyse van de organisatiestructuur van enkele vo-scholen, waarbij zowel schoolleiders als leraren betrokken zijn, geeft de schoolleiding aan dat zij op de kwaliteit van het onderwijs sturen via de teamleider en de teams. Zij veronderstellen dat dit een sterke verbinding is. De leraren geven echter aan dat hun gedrag in de klas niet beïnvloed werd door het overleg in de teams, maar wel enigszins door het overleg in de secties. Door de schoolleiding wordt echter niet gestuurd op het werk in de secties of vakgroepen (zie figuur 6.3). Figuur 6.3 De schoolleiding verwacht het handelen van de leraar via de teams te beïnvloeden, terwijl de leraren aangeven dat zij alleen enigszins beïnvloed worden door het overleg in hun secties, die nauwelijks in contact staan met de schoolleiding MT Vakgroep Team Leraar

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0