Ben van der Hilst

138 Zij zien de oplossing voor dit probleem in het beter opleiden van de teamleider. Zij spreken in dit verband niet over verandering van de organisatiestructuur. Onderwijsvernieuwing Wanneer deelnemers wordt gevraagd hoe vernieuwings- processen gekoppeld zijn aan het organogram, blijkt vaak dat ten behoeve van deze processen een projectorganisatie wordt ingericht: een werkgroep moet een vernieu- wing uitwerken. De staande organisatie wordt niet geschikt geacht om dit te doen. Het blijkt vervolgens lastig om deze werk- of projectgroepen in het organogram te plaat- sen. Ook is hun verantwoordelijkheid vaak onduidelijk: moeten zij alleen voorstellen voorbereiden (en zo ja, voor wie?) of zijn zij ook verantwoordelijk voor het implemen- tatieproces? Er is ook een aantal scholen dat werkt met vaste ontwikkelgroepen of onderwijscommissies, die voor vernieuwingen moeten zorgen. Deelnemers vinden het moeilijk om deze actoren in het organogram te plaatsen. Grotere organisaties hebben stafdiensten voor onderwijsontwikkeling. Ook hier blijkt het lastig om aan te geven of en hoe initiatieven uiteindelijk leiden tot ander gedrag van leraren. Feedbackloop Bij de analyse van de sturing door de schoolleider komen ook de feedbackloops aan de orde. Op grond van welke signalen worden sturingsacties in- gezet. De feedbackloops waarmee het sturen gevoed wordt, zijn vaak erg lang en traag (zie kader). Een aantal schoolleiders noemt naast de eigen waarnemingen het inspectierapport als input voor verbeteracties. Vaak wordt als bron voor acties op het gebied van onderwijsvernieuwing het strategisch beleidsplan genoemd, waaraan een analyse is voorafgegaan met een groot aantal betrokkenen in de school. Schoolleiders benoemen de discrepantie tussen de brede consensus die lijkt te bestaan over de speerpunten in het strategische beleidsplan en de moeizaamheid wanneer het gaat om de omzetting naar een nieuwe praktijk. Vaak is dat ook een punt van zorg voor de schoolleiders en reden om advies te vragen over een andere teamstructuur met meer verantwoordelijkheden en bevoegdheden van leraren. Schoolleiders zoeken naar ma- nieren om het ‘eigenaarschap beter te beleggen’.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0