Ben van der Hilst

139 6 Empirie Teamgericht organiseren Voorbeeld van een aangetroffen lange feedbackloop De waarde van de indicator studenttevredenheid bij een bepaalde mbo-opleiding daalt onder het lan- delijk gemiddelde. Bij de metingen van de studenttevredenheid door de stafdienst kwaliteitszorg met behulp van een gestandaardiseerde vragenlijst, vertonen de scores van de verschillende items een flinke spreiding, maar de meeste studenten vinden de lessen saai. Het management stelt zich ten doel de studenttevredenheid weer boven het landelijk gemiddelde te brengen en een stafdienst bedenkt dat activerende didactiek en meer keuzevrijheid van de studenten de saaiheid van de lessen terug zal dringen. De stafdienst onderwijsontwikkeling krijgt de opdracht om het desbetreffende opleidingsteam van 24 docenten te professionaliseren op het gebied van activerende werkvormen en samen met het team het stelsel van keuzemodules in het tweede jaar van de opleiding uit te breiden. De stafdienst or- ganiseert een training activerende didactiek voor de docenten (door externe des- kundigen gegeven) en stelt een werkgroepje van enthousiaste leraren uit het team samen om de keuzemodules te ontwikkelen. Deze feedbackloop is traag in vergelijking met het direct handelen van leraren op grond van observaties of directe feedback van hun leerlingen. Opbrengst voor de deelnemende scholen In vrijwel alle gevallen vinden de deel- nemers het tekenen en analyseren van het organogram verhelderend. Velen vinden het een eye-opener om processen (en dan vooral de moeizame) te relateren aan het organogram. Tegelijkertijd geven velen ook aan dat het hen niet eenvoudig lijkt om de structuur te wijzigen. Conclusies ten aanzien van de proposities • P1 Scholen waar de TOS niet is ingevoerd, worden gekenmerkt door zwakke verbindingen tussen management, teams, leraren en leerlingresultaten. Er doen zich verschillende zwakke verbindingen voor in de organisatiestructuur van de onderzochte scholen. Belangrijke aangetroffen zwakke verbindingen zijn die tus- sen opleidingsteam en leraar, tussen de teams en de rest van het besturingssysteem en tussen teams en de ontwikkeling van specifieke leerlingen. In de meeste oplei- dingsteams is de samenwerking vrijblijvend: er worden weinig bindende besluiten ge- nomen. Ook de positie van expertteams (zoals vakgroepen) is vaak zwak gekoppeld aan het besturingssysteem, terwijl er daar in het vo, mbo en hbo vaak weer wel een sterkere binding is tussen vakgroep en de individuele leraar. Van teamleiders wordt verwacht dat zij veranderprocessen (vaak afkomstig van hogerop) op gang brengen in hun team, maar zij vinden dat een lastige taak. Sturing vanuit de bovenste lagen van

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0