Ben van der Hilst

142 6.3 Scholen zonder TOS: de werking van de organisatiestructuur bij een externe innovatie-impuls Uitgangssituatie In 23 mbo-scholen wordt in een participatief onderzoek gekeken naar de invloed van de organisatiestructuur op het implementatieproces bij een exter- ne (landelijke) innovatie-impuls. Het Stimuleringsproject LOB in het mbo start in 2011 in opdracht van het Ministerie van OCW om de loopbaanoriëntatie en –begeleiding (lob) in het mbo naar een hoger plan te tillen. MBO Diensten, een projectenbureau van de MBO Raad, voert dit project uit. Vrijwel alle mbo-scholen melden zich aan bij het project. Deelname verzekert de mbo-instelling van financiering van het Stimule- ringsproject LOB binnen de instelling. Daartegenover staat een inspanningsverplich- ting om binnen de instelling lob-beleid (verder) te ontwikkelen en de verplichting een schoolprojectleider aan te stellen die het contact zal verzorgen met de landelijke projectorganisatie. Nadat het project drie jaar draait en vele activiteiten ondernomen zijn door de landelijke projectgroep op het gebied van scholing, materiaalontwikke- ling en informatievoorziening, constateert de projectleiding dat de implementatie van nieuw lob-beleid in de scholen moeizaam verloopt. De projectleiding wil graag in een deelproject de schoolprojectleiders ondersteunen bij het implementatieproces. De auteur wordt gevraagd om dit deelproject uit te voeren door eerst een verkennend onderzoek te doen in twee mbo-scholen naar het implementatieproces en daarop een aanbod te baseren voor de schoolprojectleiders. De ervaringen moeten leiden tot een publicatie ten behoeve van de toolbox die de projectleiding beschikbaar stelt voor alle mbo-scholen. Eigen vraag van de scholen De 23 projectleiders die zich aanmelden voor dit deelproject constateren allen in meer of mindere mate moeilijkheden bij het imple- mentatieproces van nieuw lob-beleid en willen graag handvatten voor een betere im- plementatie. In detail verschillen de ervaren moeilijkheden tussen de scholen, maar de gemeenschappelijke noemer kan beschreven worden als: het lukt niet goed om het lob-beleid in het onderwijsleerproces te implementeren. Propositie die vooral aan de orde zijn • P3 In scholen waar de TOS niet is ingevoerd, is het innovatiegemak gering.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0