Ben van der Hilst

143 6 Empirie Teamgericht organiseren Omdat in alle deelnemende scholen gewerkt wordt met (opleidings)teams, is daar- naast ook propositie 2 aan de orde: • P2 In scholen waar de TOS niet is ingevoerd, zijn de teams zwak gedefinieerd qua verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Methode Bij het verkennend onderzoek wordt in twee mbo-scholen via interviews met de schoolprojectleider, een leidinggevende met lob-beleid in de portefeuille en enkele betrokkenen bij de uitvoering van lob, geanalyseerd hoe het implementatie- proces in de betreffende school verloopt en wat volgens betrokkenen belemmerende of faciliterende factoren zijn in dit proces. Zowel de staande als de projectorganisatie worden in beeld gebracht. De twee mbo-scholen zijn door de projectleiding uitge- kozen op grond van hun waarneming dat in de ene school het implementatieproces redelijk goed verloopt en in de andere school de implementatie stagneert. Op grond van deze verkenning worden mogelijke determinanten voor het implementatieproces benoemd: factoren die van belang zijn voor het goed verlopen van het implementatieproces en bovendien door de school beïnvloed kunnen worden. Vervolgens worden schoolprojectleiders uitgenodigd om in een tweedaagse bijeenkomst, vergezeld door een duo-genoot uit hun school, het implementatiepro- ces in hun school tegen het licht te houden met behulp van deze determinanten en naar mogelijke oplossingen te zoeken voor stagnatie van het proces. In drie van deze tweedaagse bijeenkomsten nemen duo’s uit totaal 23 mbo-scholen deel. De mees- te projectleiders zijn stafmedewerkers, vaak uit de stafdienst onderwijsontwikkeling of onderwijsbeleid. De duo-genoten hebben gevarieerde posities in de organisatie. Enkele leidinggevenden, enkele stafmedewerkers en enkele docenten, die een rol spelen in het lob-beleid. Ongeveer de helft van de tijd in de tweedaagse wordt be- steed aan structuurdeterminanten : elementen in de organisatiestructuur (inclusief de structuur van de projectorganisatie) die al of niet faciliterend werken voor een suc- cesvolle implementatie (zie tabel 6.2). Deelnemers analyseren met behulp van het organogram de organisatiestructuur van hun school, inclusief de projectstructuur die eventueel in het leven is geroepen voor het lob-project. Vervolgens identificeren zij de structuurdeterminanten, die voortkomen uit het verkennend onderzoek in de eigen organisatiestructuur en eventuele andere structuurbelemmeringen. Omdat op alle mbo-scholen een teamstructuur aanwezig is, geeft dat de mogelijkheid om deze structuur tevens te vergelijken met de kenmerken van de TOS. De duo’s presenteren hun bevindingen. Op grond van de bevindingen ontwerpt ieder duo een actieplan om het implementatieproces te verbeteren. Van iedere bijeenkomst is een verslag ge- maakt van het tekenen van de organogrammen, de presentatie van de duo’s over de eigen waarneming van de structuurdeterminanten, mogelijk andere hindernissen, de vergelijking met de TOS-kenmerken en de mogelijke oplossingen die de duo’s kiezen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0