Ben van der Hilst

145 6 Empirie Teamgericht organiseren nieuwe visie lob geïntegreerd moet worden in het gehele curriculum. Maar zij geven tegelijkertijd aan dat dit onvoldoende prioriteit heeft bij de opleidingsmanagers en dat de teams niet in staat zijn om zoiets collectief ter hand te nemen. Lob wordt in beide scholen door de leraren (en leidinggevenden) meer als een apart vak gezien waarvoor aparte lob-leraren nodig zijn. In school B vindt weinig extra lob-scholing plaats en wordt deze individueel geregeld. In school A is een uitgebreid scholingsprogramma lob opgezet voor alle leraren. Bovendien is in deze school de verbinding gelegd tussen lob en andere lopende ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld het verhogen van sociale vaardigheden bij leerlingen. Eerste conclusies op grond van het verkennend onderzoek Op grond van de bevindingen in deze twee mbo-scholen is een aantal determinanten gedefinieerd, dat van belang kan zijn voor een succesvolle implementatie. Identificatie van deze de- terminanten is gebaseerd op de eigen rapportage van betrokkenen in beide scholen en op de verschillen die in de twee mbo-scholen worden aangetroffen en mogelijk het verschil in implementatie-succes bepalen. Een aantal van deze determinanten is inhoudelijk van aard. Bijvoorbeeld in hoeverre er (door het college van bestuur) een duidelijke en aansprekende visie geformuleerd is over de betekenis van lob in het onderwijsprogramma en hoe dat in de instelling vormgegeven moet worden (hoe duidelijker de visie, hoe gemakkelijker de implementatie). Ook een inhoudelijke deter- minant is de verbinding die de instelling legt tussen lob en andere onderwijskundige ontwikkelingen (hoe meer verbonden met andere ontwikkelingen, hoe beter het imple- mentatieproces zal verlopen). Voor deze studie zijn vooral de acht determinanten van belang die betrekking hebben op de organisatiestructuur van de staande organisatie en de projectorganisatie van de mbo-school. Deze structuurdeterminanten kunnen in het schema van figuur 6.4 geplaatst worden.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0