Ben van der Hilst

147 6 Empirie Teamgericht organiseren De geïdentificeerde structuurdeterminanten op grond van het verkennend onderzoek zijn in tabel 6.2 bijeengebracht. De determinanten zijn in vraagvorm gesteld ten behoe- ve van het vervolgonderzoek in de 23 mbo-scholen. Tabel 6.2 Structuurdeterminanten bij het implementeren van nieuw lob-beleid in mbo-scholen 1. Wat is de positie van de schoolprojectleider binnen de organisatie a. de positie in het organogram b. de verbindingen met de ‘lijn’ c. de positie van de opdrachtgever in het organogram 2. Is een aparte projectorganisatie opgezet ten behoeve van het lob-project of opereert de schoolprojectleider direct in de staande organisatie? 3. Is er een portefeuillehouder lob in de organisatie? Welke positie in het organogram? Met welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden? 4. Vindt de visieontwikkeling in de gehele lijn plaats of vooral in de bovenste regionen? 5. Functioneren de opleidingsteams als actoren met een gedefinieerde collectieve verantwoordelijkheid voor het onderwijs, zodat het eigenaarschap van het lob-programma daar belegd kan worden? 6. Wat is de verantwoordelijkheid van de opleidingsmanager voor het lob-programma? 7. Hoe zijn de uitvoerenden van het lob-programma georganiseerd? (geven alle leraren lob of zijn er aparte lob-leraren, is er een lob-expertgroep, wat is de binding met het opleidingsteam?) Bevindingen per structuurdeterminant In tabel 6.3 op de volgende bladzijden zijn de belangrijkste bevindingen per structuurdeterminant samengevat.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0