Ben van der Hilst

154 6.4.1 School X Uitgangssituatie School X is een snelgroeiende school voor po met 700 leerlingen en 70 medewerkers, waarvan de voorschool en de buitenschoolse opvang integraal deel uitmaken (een zogenaamd Integraal Kind Centrum). De directeur van de school voert ook de directie over de voorschool en buitenschoolse opvang, hoewel die for- meel onder een andere stichting vallen. De school valt onder het bevoegd gezag van een stichting met negentien basisscholen. De stichting wordt geleid door een bestuur- der. De scholen zijn vrij om hun organisatievorm te kiezen, waarbij wel het streven van iedere school moet zijn om zich te ontwikkelen tot een lerende organisatie. “Daarbij worden in beginsel de taken, bevoegdheden en verantwoorde- lijkheden zo laag mogelijk in de organisatie belegd (op het niveau van de schooldirectie)” (Koersplan bestuur 2016-2020). School X heeft een uitgesproken onderwijskundig profiel: de school gaat uit van na- tuurlijk leren waaronder de school verstaat dat uitgegaan wordt van de natuurlijke interesse van het kind en het zelfsturend vermogen van leerlingen bij het leren. Zelf- sturend leren geldt ook voor de medewerkers, de teams en de school als geheel. De school heeft een landelijke bekendheid en wordt door veel schoolleiders en leraren bezocht, vooral vanwege het onderwijskundig concept. Vraag van de school Hoewel er zich geen acute problemen voordoen, is de direc- teur benieuwd of de organisatiestructuur wellicht nog verbeterd kan worden. De extra onderzoeksvragen in deze casestudy zijn: a. In hoeverre voldoet de organisatiestructuur van school X aan de TOS? b. Worden het niveau van professioneel handelen type 2, het werkplezier, het innovatiegemak en de toevallige professionele ontmoetingen gerelateerd aan de organisatiestructuur? c. Welke knelpunten worden ervaren?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0