Ben van der Hilst

156 omvattend toetsingskader, ontleend aan de beschrijving van de TOS (Van der Hilst, 2012). De inspectie laat zich lovend uit over de school: “De school heeft een hecht en zeer gedreven team dat in hoge mate doel- gericht werkt aan de ontwikkeling van het onderwijs. Het schoolontwik- kelproces kenmerkt zich door een cyclische benadering van ontwerpen, uitvoeren, evalueren, onderzoeken en bijstellen. Daarbij is de evaluatie en de reflectie op de leerresultaten direct gekoppeld aan het onderwijsleer- proces. (…..) De leraren benadrukken als positief punt ‘het lerend vermogen van het team’, ze delen kennis en ervaringen en breiden daarmee hun gemeen- schappelijke kennisbasis uit. (….) Omdat er binnen de units met gemengde leeftijdsgroepen en een team van leraren wordt gewerkt, kunnen leerlin- gen op hun eigen niveau het aanbod krijgen dat bij hun ontwikkelingsni- veau past. (…) Er wordt veel belang gehecht aan gespreid leiderschap, omdat de school meerdere conceptdragers moet hebben, zodat de schoolontwikke- ling niet afhankelijk is van de directeur en een enkele kartrekker” (Inspec- tierapport september 2014, p. 17). De inspectie is ook lovend over het pedagogisch klimaat, de leerlingresultaten en de kwaliteitszorg. Het woord conceptdrager komt van de directeur : het zijn leraren die zowel het concept van natuurlijk leren voor leerlingen en voor henzelf goed geïnternaliseerd hebben alsook het concept van de organisatievorm goed doorgronden en in de prak- tijk brengen. De leraren en de directeur geven aan dat het overgrote deel van de lera- ren conceptdragers zijn in deze dubbele betekenis. De leraren (werkzaam van 1 tot 7 jaren op school X) refereren veelvuldig aan het werken en leren in de units, hetgeen zij als zeer positief ervaren. Het panel van leraren en de directeur tekenen op vrijwel identieke wijze het organogram van school X (figuur 6.5). Het lijn-staf model vinden zij niet van toepassing op de eigen organisatiestructuur “omdat we op onze school niet hiërarchisch denken”.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0