Ben van der Hilst

157 6 Empirie Teamgericht organiseren Figuur 6.5 Het organogram van school X (volgens directeur en lerarenpanel) Zowel de leraren als de directeur leggen het directe verband tussen de organisatie- structuur en het professioneel handelen van de leraren (zowel in als buiten de klas), maar schatten in dat vooral de sterke en door eenieder omarmde visie op het leren van leerlingen en leraren de belangrijkste pijler onder dit professioneel handelen is. Direc- teur en leraren vinden dat de organisatiestructuur logisch past bij die onderwijsvisie. Deze visie leidt tot een onderwijsorganisatie waarbij leerlingen meerdere jaren door dezelfde leraren gevolgd worden. Deze onderwijsorganisatie, waaronder ook de indeling van het gebouw, sluit nauw aan bij het werken in de units. De leraren geven aan dat zij veel leren van de unitbijeenkomsten en van het werken in de expertteams (‘werkplaatsen’ geheten op school X). Belangrijk onderdeel van de didactiek is het doen van onderzoek. Ook van de leraren wordt een nieuwsgierige, onderzoekende houding verwacht, als belangrijke Leren & ontwikkelen van leerlingen Expert- teams Stuurgroep Samenwerking overeenkomst School- bestuur Welzijns- organisatie Backo ce: Ondersteunings- bureau- bestuur Front o ce: Ondersteuners school 1 u n i t 0 - 3 3 u n i t s 3 - 8 3 u n i t s 8 - 1 3 U n i t l e i d e r s & d i r e c t i e

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0