Ben van der Hilst

159 6 Empirie Teamgericht organiseren De leraren wijzen erop dat de directeur een belangrijke rol speelt in de visieontwikke- ling op school en de visie sterk uitdraagt bij alle activiteiten. Ondanks die sterke positie van de directeur menen zij dat er nu zoveel conceptdragers in school zijn dat de school zich ook verder zal ontwikkelen wanneer deze directeur vertrekt. De leraren schatten dat meer dan 80% van de leraren tot de conceptdragers gerekend kan worden, zowel ten aanzien van de onderwijsvisie als ook ten aanzien van de organisatiestructuur. Het bestuur van de stichting waar school X bij hoort, laat de scholen vrij in het kiezen van hun onderwijskundige identiteit en de manier van organiseren. Het bestuur heeft als doelstelling om een lerende organisatie te zijn en hecht veel waarde aan het opereren als professionele leergemeenschap. De bovenschoolse samenwer- kingsverbanden hebben naar de mening van de directeur een vrijblijvend karakter in vergelijking met de samenwerking in de teams binnen de school. Er is geen collectieve verantwoordelijkheid voor resultaten voor deze bovenschoolse teams gedefinieerd. Het beraad van alle directeuren met de bestuurder is in de ogen van de directeur van school X te log (er zitten meer dan twintig mensen rond de tafel) en ontbeert een gemeenschappelijk doel met een collectieve verantwoordelijkheid. In deze zin is er geen congruentie in werkwijze en structuur op school- en bestuursniveau. De direc- teur ervaart dit als een probleem omdat in de toekomst de continuïteit van de succes- volle aanpak in de school gebaat is met een congruente visie op bestuursniveau. De bestuurder stelt immers een nieuwe directeur aan bij vertrek van de huidige directeur. De organisatiestructuur van school X voldoet in vrijwel alle opzichten aan de kenmerken van de TOS. De positie van de unitleider is niet altijd eenduidig. Mede door het lidmaatschap van het managementteam, maar ook vanwege persoonskenmerken, nemen sommige unitleiders een niet geformaliseerde leidinggevende positie in hun unit. Opbrengst voor de school Het onderzoek heeft niet bijgedragen aan nieuwe in- zichten bij de school over de organisatiestructuur. Het bevestigde de eigen opvattin- gen over de praktijk in de school. Wel is het onderzoek aanleiding voor de directeur om de organisatiestructuur duidelijker te expliciteren, hetgeen resulteert in een animatie- film Het organogram van school X, vooral bedoeld om (de vele) nieuwe medewerkers inzicht te geven in de organisatiestructuur en besluitvormingsprocessen. Dit wordt mede ingegeven door het besef dat de organisatiestructuur weliswaar naadloos aan- sluit bij de visie van de school, maar niet direct daaruit afgeleid kan worden. Ook is er behoefte om de positie van de unitleider nog eens te expliciteren, omdat de directeur lichte verschuivingen ziet bij enkele unitleiders naar een meer hiërarchische positie in het team, hetgeen de directeur onwenselijk acht, omdat dit ten koste gaat van de collectieve verantwoordelijkheid in de unit.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0