Ben van der Hilst

160 Conclusies ten aanzien van de proposities In de organisatiestructuur van school X zijn de belangrijkste bouwstenen van de TOS herkenbaar, zoals het formeren van de teams rond groepen leerlingen, de geëxpliciteerde verantwoordelijkheden en be- voegdheden, de expertteams, de rol van de teamleider (unitleider) en de schoolleider en de uitgesproken onderwijsvisie (over het leren van leerlingen en medewerkers) die ook verbonden wordt met de organisatiestructuur. Het aantal leden van de unitteams (acht tot tien) is hoger dan bij de TOS wordt voorgesteld (drie tot zeven). Mogelijk leidt dat tot een sterkere positie van de unitleider dan alleen procesbegeleider. Opvallend is dat school X een uitzonderingspositie inneemt in het geheel van scholen onder hetzelfde bestuur. Het streven van het bestuur naar verantwoordelijkheden laag in de organisatie en het willen opereren als lerende organisatie wordt niet vertaald in een visie op de organisatiestructuur van de scholen. P4 Invoering van de TOS leidt tot meer manifestatie van professioneel handelen type 2. Alle vijf kenmerken van professioneel handelen type 2 (zie tabel 5.1) zijn manifest in de school. Er wordt hecht samengewerkt in de units en de expertteams en het onderlinge gesprek richt zich op verbetering van het onderwijs. Er vinden veel professionalise- ringsactiviteiten plaats. Het organisatiebewustzijn blijkt onder andere uit de nadruk die de leraren leggen op de gedeelde visie en het getoonde inzicht in de organisatie- structuur. De propositie wordt ondersteund. P5 Invoering van de TOS leidt tot meer innovatiegemak. Zowel op individueel niveau en unitniveau als ook op schoolniveau worden veel initia- tieven genomen, die snel verder gebracht worden. Het innovatiegemak is groot. P6 Invoering van de TOS leidt tot verhoging van het werkplezier van leraren. Ondanks de grote inspanningen die van de leraren gevraagd worden, melden de lera- ren en directeur dat het werkplezier hoog is. P7 Invoering van de TOS leidt tot meer toevallige professionele ontmoetingen. Toevallige professionele ontmoetingen vinden veelvuldig plaats, zowel met leden van dezelfde unit of hetzelfde expertteam als ook daarbuiten. Het fysiek in elkaars nabij- heid werken bevordert de toevallige professionele ontmoetingen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0