Ben van der Hilst

161 6 Empirie Teamgericht organiseren P8 Bij de invoering, het onderhoud en het laten werken van de TOS speelt de schoolleiding een belangrijke (cruciale) rol. De schoolleider ondersteunt de units en de unitleiders zonder in hun verantwoorde- lijkheid te treden. De schoolleider heeft de unitstructuur ingevoerd, onderhoudt deze en houdt de achterliggende visie levend. De schoolleider streeft ernaar om het aantal conceptdragers (zowel ten aanzien van de onderwijskundige identiteit als ook de or- ganisatiestructuur) zo groot mogelijk te laten zijn. P9 Invoering van de TOS versterkt de verbindingen tussen en binnen het bestu- ringssysteem en het productiesysteem. De verbindingen zijn binnen en tussen productiesysteem en besturingssysteem sterk. Er is een sterke binding tussen de leden van een unit en tussen de expertteams en de units. De unitleiders vormen de verbinding tussen het besturingssysteem (het managementteam op schoolniveau) en het productiesysteem. De bijzondere organi- satiestructuur beperkt zich tot de school; de verbindingen met het bovenschoolse besturingssysteem (andere directeuren, bestuur) zijn minder sterk. Het risico bestaat daardoor dat bijvoorbeeld het personeelsbeleid van de stichting niet goed aansluit op de werkwijze in de school of dat bij het te zijner tijd zoeken van een nieuwe directeur onvoldoende gelet wordt op de noodzakelijke competenties voor het leiden van deze school. Overige conclusies Opvallend is dat de onderwijsvisie (natuurlijk leren) een visie is op het leren en ontwikkelen en niet een visie op de onderwijs methode . Deze visie wordt van toepassing geacht op zowel leerlingen en leraren en wordt door directeur en leraren als een belangrijke succesfactor van de school benoemd. Ook wordt de visie gekoppeld aan de organisatiestructuur met units. De indeling van het gebouw in units maakt het mogelijk dat ieder unit een ei- gen onderwijsorganisatie kan ontwikkelen waarbij in elkaars nabijheid gewerkt wordt. Dit verstevigt de samenwerking in de unit. Het is ook een voorbeeld van een krachtige wisselwerking tussen onderwijsorganisatie en schoolorganisatie (TOS).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0