Ben van der Hilst
162 6.4.2 De montessorischolengemeenschap revisited Uitgangssituatie De kernteams op de montessorischolengemeenschap, waarvan de invoering in hoofdstuk 4 beschreven is, zijn ten tijde van het onderzoek ruim twin- tig jaar operationeel. De school groeit tot ongeveer 1800 leerlingen. De bestuurder/ rector, die als conrector de invoering van de kernteams heeft meegemaakt, vindt on- derzoek naar de kernteamstructuur belangrijk. De rector is weliswaar tevreden met de bloei die de school doormaakt, maar neemt ook waar dat in de praktijk verschuivingen optreden in de kernteamstructuur in vergelijking met de uitgangspunten bij invoering. De vier schoolleiders, die samen met de rector/bestuurder de schoolleiding vormen, hebben het begin van de kernteams niet meegemaakt. Iedere schoolleider leidt een afdeling van de school met ieder 2 tot 4 kernteams. De kernteamstructuur is in de afgelopen jaren geen agendapunt geweest op de schoolleidersvergadering. Iedere schoolleider stelt zelf de kernteams samen. Ongeveer 25% van de personeelsleden hebben de start meegemaakt van de kernteamstructuur, de anderen zijn later bij de scholengemeenschap gaan werken. Vraag van de school De rector/bestuurder van de school constateert dat er ver- schillen zijn in de schoolleiding in de opvattingen over en de praktische uitwerkingen van de kernteamstructuur. En uit daarbij de vrees dat de oorspronkelijke uitgangs- punten en doelen uit het zicht verdwijnen. Een onderzoek onder alle kernteams naar opvattingen en de praktijk vormt een goede start voor het opnieuw tegen het licht houden van de organisatiestructuur. Hoe verhoudt de huidige praktijk zich met de oor- spronkelijke bedoeling en welke knelpunten ervaren de kernteams? Methode Na een voorbespreking in de schoolleiding worden de kernteams per af- deling uitgenodigd voor een bijeenkomst van ongeveer 3 uur met als doelstelling de kernteamstructuur tegen het licht te houden, knelpunten te inventariseren en mogelij- ke verbeteringen voor te stellen. De drie bijeenkomsten moeten leiden tot verbetering van het functioneren van de kernteams.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0