Ben van der Hilst

163 6 Empirie Teamgericht organiseren De onderwerpen die ter sprake komen: • De toetsing van de kernteamstructuur aan de veertien bouwstenen van de TOS • Het organogram van de school • De visie op de kernteamstructuur en de verbinding met de onderwijsvisie • De inschatting van professioneel handelen type 2 • Het ervaren innovatiegemak • Knelpunten en verbeterpunten De samenvatting van de resultaten zijn teruggekoppeld aan de schoolleiding en aan het voltallige personeel. Bevindingen a. De schoolleiding De schoolleiding onderschrijft nog steeds de uitgangspunten van de kernteamstruc- tuur, zoals in 1994 geformuleerd. De kernteamstructuur verhoogt de betrokkenheid en werkplezier van leraren en zorgt voor veel initiatieven op het gebied van leerlingbege- leiding en onderwijsontwikkeling. Wel geven de schoolleiders aan dat er enkele ver- schuivingen in de praktijk plaatsvinden, vaak als gevolg van personele mutaties, krimp of groei van een afdeling. Ook het verschuiven van de aandacht van ontwikkeling van leerlingen naar onderwijskundige ontwikkelingen leidt tot verschuivingen: “Het bleek toch wel handig om met de beide kernteams in de bovenbouw tegelijkertijd te vergaderen, want er spelen een hoop gemeenschappelijke thema’s” (schoolleider 1). “Voor de vormgeving van het nieuwe vmbo is het toch wel handig wanneer de kernteams van onder- en bovenbouw bij elkaar zitten” (schoolleider 2). Ook geeft een schoolleider aan dat hij bij een ingrijpende vernieuwing een aparte projectorganisatie heeft ingericht buiten de kernteamstructuur om. “… en toen ben ik met 12 mentoren aan de slag gegaan en heb hen gezegd dat dat nieuwe vmbo ook in onze afdeling van de grond moest komen (…) en daar heb ik dan werkgroepjes van gemaakt die verschillende dingen gingen uitzoeken” (schoolleider 3).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0