Ben van der Hilst

164 Bij schoolleider 3 zijn de kernteams in de loop van de tijd ‘bijna ongemerkt’ kleiner geworden en voldoen lang niet meer aan de 60% norm (60% van het onderwijs aan de leerlingen wordt verzorgd door de leden van het kernteam). Deze schoolleider ziet het kernteam als een soort middenmanagement en merkt op dat het hen vaak “aan leidinggevende kwaliteiten ontbreekt om de rest mee te krijgen”. Hoewel de oorspronkelijke bedoeling van de kernteams (grotere betrok- kenheid en zeggenschap van leraren) nog steeds wordt onderschreven, is voor de schoolleiding een aantal bouwstenen uit het zicht verdwenen. Dat geldt vooral voor de 60%-regels en de collectieve verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de leerlingen. De schoolleiders zien desondanks de kernteamstructuur als een belangrijk onderscheidend kenmerk van de school, dat onder andere bepalend is voor de plezie- rige sfeer onder het personeel. De schoolleiders nemen een duidelijk verschil waar in het professioneel handelen type 2 tussen leden van een kernteam (ongeveer 30% van de leraren) en de andere leraren. De schoolleiding verklaart dat verschil vooral door- dat kernteamleden juist gekozen worden op kenmerken van professioneel handelen type 2. Enkele schoolleiders vinden het professioneel handelen van de niet-kernteam- leden onder de maat. De schoolleiders denken zeer verschillend over het innovatiegemak in de school. De schoolleider van een wat kleine afdeling van de school schat dit hoog in, in een andere afdeling wordt dit gemiddeld genoemd en in een wat grotere afdeling verlopen veranderingen moeizaam. De schoolleiders spreken van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de schoolleiding (schoolleiders plus rector/bestuurder) voor de gehele school, maar er is geen collectieve verantwoordelijkheid gedefinieerd in de betekenis dat iedere schoolleider medeverantwoordelijk is voor het reilen en zeilen in de overige afdelingen en daarop aangesproken kan worden. b. De leraren Alle leraren vinden het moeilijk om het organogram van de school te tekenen. Ze heb- ben dat nog nooit gedaan en kennen geen voorbeeld uit een beleidsdocument. De kernteams worden opgenomen in het organogram, maar vrijwel geen enkel kernteam laat in het organogram zien dat het kernteam ‘de baas’ is van de leraren van het kern- team en van de gastdocenten. Voor de meeste leraren is dit een onbekend aspect van de structuur. “Ik vraag me af of iemand in deze school weet dat het kernteam de baas is van de leraren, mij is dat nooit verteld” (kernteamlid).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0