Ben van der Hilst

165 6 Empirie Teamgericht organiseren De weerspiegeling in de praktijk van deze onduidelijkheid is dat kernteams nogal eens moeite moeten doen om gastdocenten mee te krijgen met hun plannen. Met name de kernteams die niet voldoen aan de 60% norm (zie boven) hebben een hele klus om plannen te verwezenlijken. Alle kernteams bevelen aan om de positie van de kern- teams ten opzichte van de individuele leraren beter over het voetlicht te brengen in de hele school (juist ook voor de leraren die geen lid zijn van een kernteam). Het begrip ‘collectieve verantwoordelijkheid’ is voor vrijwel alle kernteams een levend begrip. “Ik vind dat één van de sterke kanten van het kernteamlid zijn, je doet het echt met z’n allen, ze laten je nooit zitten als er iets moeilijks aan de hand is” (kernteamlid). Het wordt meer in verband gebracht met de verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de begeleiding dan met het eindproduct: de ontwikkeling van de leerling. De kern- teamleden kennen niet alle leerlingen, waarvoor zij verantwoordelijk zijn. De begelei- ding van de leerlingen wordt overgelaten aan mentoren, die lang niet allemaal lid zijn van het kernteam. De kernteams vinden dat er te weinig tijd is voor de ontwikkeling van het onderwijs. Veel tijd gaat op aan regelklussen en begeleiding van leerlingen met een extra zorgbehoefte. De ondersteuning door de schoolleiding wordt hierbij soms als onvoldoende ervaren. “Ik heb vaak het gevoel dat de schoolleider ons als kernteam maar laat aan- modderen en toch verwacht dat wij van alles ontwikkelen” (kernteamlid). De betrokkenheid van de schoolleider bij de kernteams (zoals het regelmatig bijwonen van de kernteamvergaderingen) blijkt zeer te variëren tussen de schoolleiders. De een heeft veel contact met de kernteams, de ander bezoekt nooit een kernteamvergade- ring en praat alleen met de kernteamcoördinatoren. De positie van de kernteamcoördinatoren is niet eenduidig. In sommige kernteams is het de grote regelaar, die voorzitter is en de agenda maakt, bij andere kernteams is het vooral de verbinding met de andere kernteams en de schoolleider. Procesbegeleiding wordt niet expliciet genoemd als taak, wel het meer technisch voorzitten van de teamvergadering. Een enkele coördinator vervult die functie al meer dan tien jaar en vergelijkt zijn taak met de vroegere jaarlaagcoördinator. De collectieve verantwoordelijkheid in zijn team is beperkt, hij voelt naar eigen zeggen zich meer verantwoordelijk voor de gang van zaken dan de andere kernteamleden. Uitgestuur- de leerlingen komen bijvoorbeeld bij hem terecht. De leraren geven aan dat zij niet precies weten hoe de kernteams worden samengesteld. De kernteams wisselen niet vaak van samenstelling, waardoor nieuwkomers soms jaren geen kernteamlid zijn. De leraren zeggen geen specifiek personeelsbeleid te kennen met betrekking tot kern-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0