Ben van der Hilst

166 teams. Zij geven wel aan dat er meer doorstroming moet zijn en dat nieuwe leraren, als ze dat willen, ook meteen lid kunnen zijn van een kernteam. Aan de andere kant wijzen ze ook op het belang van ervaring met een bepaalde groep leerlingen, die niet te snel verloren mag gaan. Voor de leraren is het onduidelijk wat de positie van de secties (expertteams) is in het organogram. Het is onduidelijk waar de secties ‘aan de lijn hangen’: volgens de leraren is er geen bemoeienis vanuit de schoolleiding met de secties. Dat vinden ze wel nodig want er zijn nu secties die niet goed functioneren omdat bijvoorbeeld de leden van de sectie niet met elkaar kunnen opschieten. Er moet een duidelijke opdracht voor de secties liggen. En ook de bevoegdheid van een sectie moet beter geregeld worden, want nu is het soms niet duidelijk of een sectie iets kan doen dat het kernteam niet goed vindt. “Ons kernteam vindt dat er minder getoetst moet worden, maar de secties bepalen het toetsbeleid” (kernteamlid). De leraren zijn verdeeld over de vraag of in dit voorbeeld het kernteam of de sectie het voor het zeggen heeft. De leraren geven aan tevreden te zijn met de kernteamstructuur, maar beve- len aan de positie van de kernteams te versterken door de 60% norm te handhaven, de grootte van de kernteams beneden de zeven te houden (er is ook een kernteam met twaalf leden) en de positie van de kernteams als baas van de individuele leraren beter over het voetlicht te brengen. Bovendien vinden ze dat de visie op de kernteamstruc- tuur scherper verwoord moet worden en congruent moet zijn met de onderwijsvisie. Opbrengst voor de school De bevindingen van het onderzoek zijn teruggekop- peld aan de leraren en de schoolleiding. In eerste instantie richt de schoolleiding zich alleen op het beter positioneren van de secties. Na de komst van een nieuwe rector/ bestuurder wordt de kernteamstructuur weer geagendeerd in de schoolleiding. De schoolleiding besluit om in het kader van de verplichte invoering van een professioneel statuut, in samenspraak met alle personeelsleden en met behulp van de onderzoeker de kernteamstructuur te versterken. Dat leidt tot een professioneel statuut dat geba- seerd is op een organisatiestructuur waarin nu wel alle bouwstenen van de TOS zijn opgenomen. Belangrijke veranderingen ten opzichte van de huidige situatie is dat er meer kernteams komen en twee keer zoveel leraren lid zullen zijn van een kernteam. De schoolleiding wil deze veranderingen in een aantal stappen bereiken. Opvallend is dat ook de ongeveer 35 medewerkers van het niet-onderwijzend personeel in teams gaan werken. Deze zogenoemde taakteams zijn gemodelleerd naar de kernteams met vergelijkbare omschrijving van collectieve verantwoordelijkheid en eenzelfde be- voegdheidskader. De organisatiestructuur van de school (als belangrijk onderdeel van

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0