Ben van der Hilst

167 6 Empirie Teamgericht organiseren het professioneel statuut) is onder meer vastgelegd in een animatiefilm ten behoeve van nieuwe medewerkers 8 . Conclusies t.a.v. de proposities Allereerst moet geconcludeerd worden dat de organisatiestructuur niet (meer) voldoet aan de kenmerken van de TOS. De kernteams zijn geleidelijk veranderd in ‘opleidingskernteams’: kleine teams die verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen van een afdeling waarin een groot aantal andere leraren werkt. De directe verbinding van het kernteam met een groep leerlingen waaraan het kernteam lesgeeft, is daarmee verlaten. Dat houdt een verschuiving in van de plaats van het kernteam van de productiestructuur naar de besturingsstructuur. De teams nemen een niet-geformaliseerde middenmanagementpositie in. Dat komt ook tot uit- drukking in de forse betaling (in de vorm van extra taaktijd) van de kernteamleden ten opzichte van ‘gewone’ leraren. De organisatiestructuur is opgeschoven (of terugge- schoven) naar de meer traditionele organisatiestructuur van scholen. Vanwege deze conclusie is het niet goed mogelijk om in deze school de pro- posities over het effect van een ingevoerde TOS-structuur te toetsen, zoals bij school X het geval is. Wel is de casus interessant voor het onderzoek, omdat de verschuiving gevolgen heeft voor de beoogde effecten van de TOS en omdat het laat zien dat onder bepaalde condities (gedeeltelijke) terugkeer plaatsvindt naar het dominante organisatieprincipe. Hoewel de casus niet gerekend kan worden tot de onderzoeks- conditie waarbij scholen de TOS niet hebben ingevoerd, zijn er aanwijzingen dat de proposities 1 t/m 3 door deze casus worden ondersteund. Vanwege de rol van de schoolleiding bij het verschuiven van de oorspronkelijke kernteamstructuur is ook pro- positie 8 aan de orde. P1 Scholen waar de TOS niet is ingevoerd, worden gekenmerkt door zwakke verbindingen tussen management, teams, leraren en leerlingresultaten. Verschillende zwakke verbindingen worden door de schoolleiding en leraren genoemd: • De secties zijn niet verbonden met de schoolleiding en opereren apart van elkaar. Sommige secties functioneren goed, andere niet of minder. Er is onduidelijkheid over de zeggenschap van de secties ten opzichte van de kernteams. • De relatie tussen schoolleiding en kernteams is sterk afhankelijk van de schoolleider, er is wel verbinding met de kernteamcoördinatoren, maar en- kele schoolleiders hebben geen of nauwelijks contact met de kernteams. 8 Zie https://montessoricollege.nl/onze-school-2/kwaliteit/professioneel- statuut/

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0