Ben van der Hilst

168 • De verbinding tussen kernteam en de (relatief vele) andere leraren die in de afdeling lesgeven is diffuus: het kernteam kan geen besluit nemen, dat het werk van de andere leraren raakt. Het kernteam doet voorstel- len, waarover de afdelingsvergadering besluit. • De verbinding tussen de afdelingen is vooral zwak omdat er geen collectieve verantwoordelijkheid gedefinieerd is in de schoolleiding. • De verantwoordelijkheid van het kernteam voor de ontwikkeling van leerlingen is onduidelijk. Het onderwijs wordt overgelaten aan de leraren en de begeleiding aan de mentor. De leden van het kernteam geven niet aan alle leerlingen les en verzorgen voor de andere leerlingen met elkaar slechts een beperkt deel van het curriculum. P2 In scholen waar de TOS niet is ingevoerd, zijn de teams zwak gedefinieerd qua verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Er is onduidelijkheid bij de kernteams over de precieze verantwoordelijkheid en be- voegdheid van het kernteam. Kernteams voeren vooral coördinerende activiteiten uit in de afdeling en nemen soms besluiten over individuele leerlingen vanuit een grotere bevoegdheid dan de leraren en de mentor van de betreffende leerling. De verantwoor- delijkheid en bevoegdheid van de secties zijn eveneens onduidelijk gedefinieerd. Ten opzichte van de TOS is er een duidelijke verschuiving waarneembaar in de duidelijk- heid over verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de teams. P3 In scholen waar de TOS niet is ingevoerd, is het innovatiegemak gering. Het innovatiegemak verschilt per afdeling, evenals de rol die de kernteams daarbij spelen. Een paar recente, ingrijpende onderwijskundige veranderingen zijn buiten de kernteams om geïnitieerd en geïmplementeerd door individuele schoolleiders. Het innovatiegemak wordt door zowel schoolleiders als leraren redelijk hoog ingeschat (‘hoger dan op andere scholen’), maar het wordt niet in verband gebracht met de organisatiestructuur. Het wordt meer in verband gebracht met de onderwijskundige identiteit van de school die meer innovatieve leraren zou trekken. Een enkele school- leider vindt het innovatiegemak wel gelden voor kleine veranderingen, maar vindt dat fundamentele onderwijskundige vernieuwing achterblijft. Deze casus geeft geen dui- delijkheid over deze propositie. P8 Bij de invoering, het onderhoud en het laten werken van de TOS speelt de schoolleider een belangrijke (cruciale) rol.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0