Ben van der Hilst

175 6 Empirie Teamgericht organiseren Er wordt veel gemopperd onder de leraren, vooral over de werkdruk en over zaken die ‘weer van bovenaf worden gedropt’. Een aantal leraren beoordeelt de invoering van de TOS ook als zodanig. Die invoering verloopt niet vlekkeloos: “Wij als team wisten allemaal niet zo heel veel van de werkwijze van de professionele leergroep. De teamleiders wel, maar die vonden het ook lastig, hadden wij de indruk, en die moesten het natuurlijk naar ons toe communiceren. Nou, dat is niet soepel verlopen.” Niettemin leidt de invoering al op korte termijn tot zichtbare effecten. Door de team- leiders en de directeur worden binnen enkele maanden na invoering genoemd: minder gemopper, meer onderling contact, ook buiten de vergaderingen van de onderwijs- teams om, er wordt nu in teamverband gewerkt na de lestijd in een lokaal, meer com- municatie tussen expertteams en de onderwijsteams. In de onderwijsteams wordt nu over leerlingen gesproken: “Wat voor mij echt helemaal nieuw was dit jaar was dat we de groepsbe- sprekingen met elkaar hebben gedaan, binnen het team, en daar waren we allemaal heel positief over.” (leraar). Leraren geven echter ook aan dat er veel tijd gaat zitten in allerlei regelzaken, terwijl ze eigenlijk meer over leerlingen en het lesgeven willen praten. De directeur geeft in de eerste maanden aan dat zij haar nieuwe rol moeilijk vindt. “Ik weet niet meer zo goed waarmee ik me mag bemoeien. Soms hoor ik iets waarvan ik dan denk: waarom wist ik dat niet eerder? Het lijkt een beetje uit m’n handen te glippen.” Ook ervaart ze de rol van de teamleiders als te dominant en wijt dit aan het feit dat twee van de drie al langer coördinator waren en die rol continueren, te weinig sturen op de zelfsturing van de onderwijsteams. Eén team (bovenbouw) bestaat uit twee leraren, dat wordt als hinderlijk ervaren om goed (gestructureerd) met elkaar te over- leggen. Daarom vergaderen de midden- en bovenbouw soms samen, maar dat heeft als nadeel dat er geen gedeelde verantwoordelijkheid is voor elkaars leerlingen. De directeur meldt dat er opvallend meer verzoeken van leraren komen voor opleidingen en scholingen. Aan het einde van het eerste jaar van invoering wordt de nieuwe structuur geëvalueerd door de teamleiders en directeur, na voorbereidend overleg in de onder- wijs- en expertteams. Algemeen wordt geconstateerd dat het professioneel handelen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0