Ben van der Hilst

177 6 Empirie Teamgericht organiseren Opbrengst voor de school De invoering van de TOS heeft veel (positieve) ontwik- kelingen teweeggebracht in de school, er wordt intensiever en met meer werkplezier samengewerkt rond de inhoud en er wordt meer kennis gedeeld. Conclusies ten aanzien van de methode • De schoolleider en de teamleiders moeten nog beter voorbereid worden op de invoering van de TOS, er moet meer tijd worden uitge- trokken om de achtergronden te belichten en de schoolleider voor te bereiden op de nieuwe rol na invoering van de TOS, zodat de school- leider conceptdrager wordt van het nieuwe organisatiemodel. Er moet beter instructiemateriaal komen waarin de TOS beschreven wordt. • Bij de training van de schoolleider moet ook aandacht zijn voor de im- plementatie: de leraren moeten eenzelfde leerproces kunnen doorlopen als de schoolleider. Dat leerproces moet door de schoolleider begeleid worden. • De TOS moet zo volledig mogelijk worden ingevoerd, dus proces- begeleiding vanaf het begin, de expertgroepen meteen goed regelen, et cetera. • Meer aandacht voor de rol en positie van de teamleiders. Beter is het om van procesbegeleiders te spreken om hiërarchische bovenschikking te voorkomen. • Volstaan kan worden met een korte versie van de itemlijst met bondige omschrijving van de verschillende componenten en effecten van de TOS. Deze kunnen door deelnemers zelf gescoord worden, waarna zij een leidraad vormen voor het een onderling gesprek in een panel. Een dergelijk gesprek levert extra informatie op over de verschillende componenten van het organisatiemodel en wat dit teweeg brengt. • Toevallige professionele ontmoetingen in een organisatie dragen bij aan het informeel leren in de organisatie van de organisatie as geheel. De waarneming dat de manifestatie ervan in deze school toeneemt na invoering van de TOS is aanleiding om deze toevallige professionele ontmoetingen op te nemen als mogelijk effect van invoering van de TOS. Blijkbaar leidt het georganiseerd leren in de onderwijs- en expert- teams tot een grotere vanzelfsprekendheid om collega’s ook informeel te benaderen voor professionele vraagstukken. Conclusies ten aanzien van de proposities Onderstaande conclusies ten aan- zien van de proposities zijn uiteraard slechts gebaseerd op deze ene gevalsstudie, zodat hun reikwijdte beperkt is.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0