Ben van der Hilst

179 6 Empirie Teamgericht organiseren P9 Invoering van de TOS versterkt de verbindingen tussen en binnen de bestu- ringsstructuur en de productiestructuur. Dit kan maar ten dele onderzocht worden in deze gevalsstudie. De school valt immers onder een bestuur met ruim veertig basisscholen en tussen het college van bestuur en de directeur bevindt zich nog een clusterdirecteur. Een groot bestuursbureau is gekoppeld aan het college van bestuur. De invoering van de TOS op deze school ver- andert niets aan de verbindingen binnen het grootste deel van de besturingsstructuur, alleen binnen de school is er sprake van versterking van de verbindingen. Het onder- bouw- en bovenbouwteam van voor de invoering van de TOS behoorden tot de be- sturingsstructuur, evenals de bouwcoördinator, die feitelijk ten opzichte van het bouw- team een bovengeschikte positie innam. De productiestructuur bestond uit individuele leraren (soms duo’s) die zwak gekoppeld waren aan elkaar en aan het bouwteam. Het onderwijsteam, mits goed functionerend, maakt na invoering van de TOS onderdeel uit van de productiestructuur met een sterke onderlinge binding van de leraren in het team. Doordat de teamcoördinatoren zowel deel uitmaken van het managementteam als van de onderwijsteams, is er nu een sterkere verbinding tussen productiestructuur en besturingsstructuur op schoolniveau. Het verkennend onderzoek bevestigt de propositie. Overige conclusies Teamleiders in de TOS hebben een andere rol dan de team- leiders of bouwcoördinatoren in de situatie met opleidingsteams. Wanneer de TOS wordt ingevoerd en de eerdere bouwcoördinatoren of teamleiders in de nieuwe situa- tie de rol op zich nemen van teamleider (maar nu van een onderwijsteam), kan dat tot verwarring leiden. Het gevaar bestaat dat de teamleider onvoldoende het onderscheid ziet met het eerdere functioneren en dat collega’s in het onderwijsteam ongewijzigde verwachtingen hebben van de teamleider. Dat kan ook nog versterkt worden wanneer de teamleiders functioneren in een ‘managementteam’, hetgeen een leidinggevende positie suggereert. 6.5.2 Invoering TOS op zeven scholen voor po Uitgangssituatie Stichting Q (openbaar onderwijs) beheert 26 basisscholen en twee scholen voor speciaal onderwijs in een groot gebied met voornamelijk dorpen. De stichting heeft net een organisatieverandering doorgevoerd, waarbij de scholen in zeven clusters van twee tot vijf scholen zijn ondergebracht, waarbij ieder cluster een directeur heeft en iedere school een schoolleider (zie organogram, figuur 6.6).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0