Ben van der Hilst
181 6 Empirie Teamgericht organiseren Eigen vraag van de scholen De clusterdirecteuren willen graag het leren van el- kaar binnen en tussen de scholen in hun clusters structureel verankeren. Zij verwach- ten dat invoering van de TOS daaraan bijdraagt. Proposities die aan de orde zijn • P4 Invoering van teams leidt tot meer manifestatie van professioneel handelen type 2. • P5 Invoering van de TOS leidt tot meer innovatiegemak. • P6 Invoering van de TOS leidt tot verhoging van het werkplezier van leraren. • P7 Invoering van de TOS leidt tot meer toevallige professionele ontmoetingen. • P8 Bij de invoering, het onderhoud en het laten werken van de TOS speelt de schoolleiding een belangrijke (cruciale) rol. • P9 Invoering van de TOS versterkt de verbindingen tussen en binnen het besturingssysteem en het productiesysteem. Methode De interventie: training van de schoolleiders Gedurende het schooljaar 2014-2015 bereiden de zeven schoolleiders en twee clus- terdirecteuren in acht bijeenkomsten van twee uur onder leiding van de onderzoeker zich voor op het invoeren van onderwijsteams op hun school. Hun doel is om vanaf de tweede helft van het schooljaar te starten met de invoering van de nieuwe organisa- tiestructuur met als uiterste invoerdatum het begin van het schooljaar 2015-2016. In de bijeenkomsten worden de huidige organogrammen van de school geanalyseerd, de nieuwe ontworpen en worden de bouwstenen en de achtergronden van de TOS besproken en vertaald naar de eigen school. Iedere schoolleider maakt een ontwerp van de TOS voor de eigen school. In de tweede helft van het schooljaar gaan de schoolleiders met hun team van leraren aan de slag om hen voor te bereiden op het werken in onderwijsteams en expertteams. In de training wordt dan ook de implemen- tatiestrategie met elkaar besproken. Het leren met en van elkaar krijgt veel aandacht in dit voorbereidingsjaar. Verslaglegging vindt plaats van de trainingsbijeenkomsten en twee tussentijdse evaluaties met de clusterdirecteuren.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0