Ben van der Hilst

185 6 Empirie Teamgericht organiseren het helpen van de onderwijsteams, bijvoorbeeld in het efficiënt en effectief bespreken van leerlingen met speciale leerbehoeften. De interne begeleider kan als expert door de onderwijsteams worden ‘ingehuurd’ om het team te helpen, zonder dat de interne begeleider de verantwoordelijkheid voor de leerling wegneemt van het team. De inter- ne begeleider heeft in de nieuwe situatie dus ook een belangrijke taak om inhoudelijke expertise aan het team over te dragen. Met het oog op deze veranderende rol nemen ook enkele interne begeleiders deel aan de training. In de tweede helft van het voorbereidingsjaar wordt in zes van de zeven scholen het nieuwe model gepresenteerd door de schoolleider. Allen gebruiken daar- bij het oude en het nieuwe organogram om het schoolteam duidelijk te maken wat er gaat veranderen. Onderdeel van de introductie is ook het kiezen van de leerwegeen- heden in de school (zie tabel 6.4). Tabel 6.4 De indeling van bouwteams in de 7 deelnemende scholen School Aantal lln Aantal leraren Aantal teams Gekozen indeling van leerwegeenheden (combinatie van groepen) A (dalton) 150 10 2 1234 - 5678 B (dalton) 150 11 3 12 - 345 - 678 C 45 5 1 12345678 D (jenaplan) 355 22 4 12 - 34 - 56 - 78 E 285 21 3 123 - 456 - 78 F 80 6 1 12345678 G (jenaplan) 200 15 3 12 - 345 - 678

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0