Ben van der Hilst

187 6 Empirie Teamgericht organiseren Tabel 6.5 Gepercipieerde waarden van de verschillende variabelen (op een schaal van 1 tot 5) van het onderzoeksmodel vóór de implementatie van de TOS (V), na ongeveer 4 maanden (T) en aan het einde van het schooljaar (N) in de zeven scholen school Teamstructuur sterkte Professioneel Handelen II Innovatie- gemak Werk- plezier Toevallige professionele ontmoetingen V T N V T N V T N V T N V T N A 14 1 3 2.5 3.5 2 4 3 4 3 5 B 1.5 3.5 4.5 1.5 3.5 4 1 4 4 3 4 4 2 4 4.5 C 1 4 4.5 1 4 4.5 1.5 5 4.5 2 4.5 3 15 1.5 5 5 D 16 2.5 3 3 3 3 3 4 3 3 4 E 1 3.5 4 1 3 4 1.5 3.5 3.5 1.5 4 4.5 1.5 4 4.5 F 1.5 3 4.5 2.5 4 4 4 4 4.5 3 4 4.5 4 4 4.5 G 2 4 4 2 3 4.5 2 5 4.5 3 5 5 2.5 5 5 De teamstructuursterkte De teamstructuursterkte betreft de mate waarin de orga- nisatiestructuur volgens eigen waarneming van leraren en schoolleiders voldoet aan de kenmerken (bouwstenen) van de TOS. Bij de voormeting blijkt vooral dat collectie- ve verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van alle leerlingen (of alle leerlingen in de bouw) afwezig is. “We zeggen altijd in het team dat we met z’n allen verantwoordelijk zijn voor de hele school, en we spreken elkaars leerlingen wel aan op het schoolplein bijvoorbeeld, maar ieder is toch vooral verantwoordelijk voor z’n eigen groep” (leraar). “In de bouwvergadering gaat het nooit over elkaars kinderen, eigenlijk hele- maal niet over de kinderen, we zijn vooral bezig met regelklussen” (leraar). “We hebben wel geprobeerd om klassenbezoeken bij elkaar te organi- seren, maar dat is zo moeilijk te organiseren en na 1 keer stopte het al” (schoolleider).

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0