Ben van der Hilst

192 P8 Bij de invoering, het onderhoud en het laten werken van de TOS speelt de schoolleider een belangrijke (cruciale) rol. De schoolleiders spelen een grote rol bij de implementatie van de TOS. Bij het ver- anderen van schoolleider stagneert of verdwijnt de TOS. De schoolleider speelt ook een belangrijke rol bij het ondersteunen van de onderwijsteams, rechtstreeks of via de teamleiders. P9 Invoering van de TOS versterkt de verbindingen tussen en binnen de besturingsstructuur en de productiestructuur. De schoolleiders en clusterdirecteuren streven congruentie na tussen het werken in onderwijsteams, het overleg van teamleiders met de schoolleider en het overleg van schoolleiders met de clusterdirecteur. Binnen deze drie soorten teams zorgt collec- tieve verantwoordelijkheid voor een sterke verbinding tussen de teamleden en een stevige verticale verbinding. Overige conclusies • Het kost veel tijd en moeite voor schoolleiders om het concept van de TOS te doorgronden, het ontwerp voor hun school te maken en hun handelen na invoering daarop af te stemmen. • Bij invoeren van de TOS is alle aandacht gericht op het inrichten van de onderwijsteams en wordt het goed inrichten van de expertteams vooruitgeschoven. Dat zou erop kunnen duiden dat expertteams door de schoolleiders als minder belangrijk worden beschouwd en mogelijk te weinig aandacht krijgen in het adviseringstraject. Het direct goed inrichten van de expertteams voorkomt mogelijke storingen in de werking van het organisatiemodel waardoor terugvalverschijnselen minder kans krijgen. • De verwarring over de rol van teamleider, die in de TOS een andere rol speelt dan meestal in de gegroeide praktijk van scholen, kan vermeden worden door niet van teamleider te spreken maar van ‘procesbegelei- der’. Bij de stichting waar dit deelonderzoek plaatsvindt, is de aandui- ding in deze zin veranderd.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0