Ben van der Hilst

197 6 Empirie Teamgericht organiseren 6.6 Ervaringen met de TOS in de adviespraktijk Inleiding In hoofdstuk 4 is de ontwikkeling van de TOS in de professionele prak- tijk van de auteur beschreven. Tijdens de onderzoeksperiode van zes jaar betreft die professionele praktijk een adviespraktijk. Deze adviespraktijk bestaat voor het over- grote deel uit organisatieadvies op het gebied van de teamstructuur en de rol van de schoolleider daarin. Dat geeft de mogelijkheid tot participatief onderzoek in de adviespraktijk, hetgeen bij kan dragen aan conclusies over de proposities. Advisering op het gebied van de onderwijsorganisatie is een tweede poot van de adviespraktijk. In totaal betreft het ongeveer 40 adviestrajecten waarbij de instellingsgroot- te varieert van ongeveer 40 leerlingen tot 20.000 leerlingen. Veel van deze instellin- gen hebben zich gemeld na lezing van Blauwdruk voor de emergente school (Van der Hilst, 2015), waarin de TOS beschreven staat. De duur van de trajecten varieert van eenmalig een dagdeel tot vele dagdelen gedurende een jaar. Een enkele maal is het organisatieadvies gecombineerd met advies op het gebied van de onderwijsorganisa- tie (roostering, periodisering, leerlinggroepering, curriculumopbouw, et cetera). De volgende onderdelen in de adviespraktijk worden onderscheiden die van belang zijn voor het onderzoek: a. Analyse van de organisatiestructuur b. Definiëren van professioneel handelen typen 1 en 2 c. Omschrijving van de andere componenten van de ontwerpstelling d. Praktijksimulatie van de invoering van de TOS e. Advisering bij 40 invoeringstrajecten van de TOS Hieronder wordt beschreven hoe de eerste drie onderdelen al benut zijn voor de ondersteuning van de voorgaande deelonderzoeken. De onderdelen d. en e. worden daarna uitgebreider belicht. a. Analyse van de organisatiestructuur Ieder adviestraject op het gebied van de organisatiestructuur begint met een onder- zoek van de bestaande structuur met het in paragraaf 6.2 beschreven analyse-instru- ment (het organogram). De resultaten zijn meegenomen in het betreffende deelonder- zoek, beschreven in paragraaf 6.2.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0