Ben van der Hilst

198 b. Definiëren van professioneel handelen typen 1 en 2 De adviespraktijk geeft gelegenheid om professioneel handelen in twee typen (‘in en buiten de klas’) voor te leggen aan schoolleiders (en in mindere mate leraren) in alle onderwijssectoren. In paragraaf 5.3 is al vermeld dat deze indeling en kenmerken, die eerder al aan twee focus-groepen zijn voorgelegd, zeer brede instemming in alle sectoren ontmoet. c. Omschrijving van de andere componenten van het conceptueel model In het explorerend onderzoek ten behoeve van het implementatieonderzoek (para- graaf 6.5 onderdeel a) is een itemlijst samengesteld met korte omschrijvingen van de componenten, die vervolgens in de interventieonderzoeken gebruikt kon worden (bijlage B). Deze itemlijst is ook gebruikt in een aantal adviestrajecten, zodat verder getoetst kon worden, of de omschrijvingen voldoende herkenbaar beschreven zijn. Dat heeft geleid tot een enkele aanscherping van de omschrijvingen van de TOS en de vier beoogde effecten ten behoeve van het interventieonderzoek. d. Praktijksimulatie van de invoering van de TOS Uitgangssituatie In drie basisscholen en twee (kleine) vo-scholen is ervaring opgedaan met een prak- tijksimulatie. In deze simulatie wordt de TOS ingevoerd met het gehele schoolteam en wordt de TOS-theorie verbonden met de praktische uitwerking in de school. Het be- treft scholen waarin al voorbereidende gesprekken zijn gevoerd in het management- team en met de leraren over mogelijk invoeren van de TOS. In deze scholen is voor deze praktijksimulatie gekozen, zodat het voor alle betrokkenen meer voorstelbaar is wat invoering van de TOS gaat betekenen en de besluitvorming over de invoering meer geïnformeerd kan plaatsvinden. Bij de praktijksimulatie van de invoering wordt de theorie over de TOS ter plekke in de praktijk gebracht via het ontwerpen van on- derwijsteams en expertteams samen met alle medewerkers, waarbij direct ook in deze teams gewerkt wordt. Daarmee wordt zichtbaar gemaakt wat invoering van de TOS voor eenieder betekent. Deze casus is anders dan de onderzoeken in paragraaf 6.5 omdat nu de onderzoeker een actieve rol speelt bij de begeleiding van de simulatie. Een van de redenen om deze methode toe te passen, is om meer te weten te komen over de receptie van het organisatiemodel bij leraren. Eigen vraag van de scholen De vijf betrokken scholen overwegen invoering van de TOS. De schoolleiders kiezen voor de simulatie om het team van leraren goed te informeren. Hoe zou invoering van de TOS er op onze school met de huidige formatie uitzien?

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0