Ben van der Hilst

199 6 Empirie Teamgericht organiseren Methode In een tot vier dagdelen wordt globaal het volgende programma doorlopen: • Inleiding over het waarom van de TOS en globale verkenning van de kenmerken • Keuze met het hele team van de optimale verdeling van de leerwegeenheden • Op grond hiervan formeren van onderwijsteams, waarbij de eigen keuze van de leraren leidend is en soms wat geschoven moet worden in verband met de aantallen • Vanaf dit moment wordt alleen nog verder gewerkt in de onderwijsteams • De teams buigen zich eerst over een aantal vragen: ºº Waarom kiest ieder teamlid voor deze leerweg? ºº Wat wordt als belangrijkste uitdaging gezien voor de doelgroep van het team? ºº Welke deskundigheid brengt ieder mee? ºº Welke eisen stelt het team aan een procesbegeleider? ºº Wie wil voorlopig deze rol op zich nemen? (waarna de procesbegeleider in functie treedt) ºº Wat zou de ideale onderwijsorganisatie voor deze doelgroep zijn? ºº Hoe ziet het rooster er dan uit? ºº Welk besluit zou het team als eerste willen nemen om de kwaliteit van de ontwikkeling van leerlingen te verbeteren? ºº Aan welke expertteams heeft het onderwijsteam behoefte? • Daarna wordt, naar gelang de tijd het toelaat, de organisatie uitge- bouwd met een afdelingsberaad en worden ook de andere elementen van de TOS toegevoegd, zoals het bevoegdheidskader, de betekenis van collectieve verantwoordelijkheid, de ondersteunende diensten, de expertteams, et cetera.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0