Ben van der Hilst

201 6 Empirie Teamgericht organiseren e. Advisering van ongeveer 40 scholen bij de invoering van de TOS Bij vijftien scholen in het po, acht scholen in het vo, drie losse mbo-afdelingen, twee volledige mbo-scholen en twee hbo faculteiten is het adviestraject gericht op het invoeren van de TOS. Anders dan het interventieonderzoek van paragraaf 6.5, richt het adviestraject zich alleen op het begeleiden van schoolleiders en wordt er geen onderzoek verricht in de scholen. De bevindingen geven vooral inzicht in de overwe- gingen, twijfels en moeilijkheden die schoolleiders tegenkomen bij het invoeren van de TOS, ook in andere sectoren dan het po en so/vso. Ook de organisatieadviestrajecten waarbij schoolleiders niet van plan zijn de TOS in te voeren of op enig moment afzien dit te doen, leveren informatie op over de rol van de schoolleiders. Vraagstelling vanuit de scholen In een aantal gevallen vragen scholen direct om ondersteuning bij het invoeren van de TOS, vaker wordt eerst gestart met de vraag om eens goed naar de organisatie te kijken omdat daarin knelpunten worden gesignaleerd. In veel gevallen gaat het dan om een teamstructuur die niet aan de verwachtingen van de schoolleiders voldoet. Invoering van de teams had bijvoorbeeld als doel om de betrokkenheid van leraren te vergroten bij onderwijsontwikkelingen, maar dan blijkt dat er niets veranderd is aan de weerstand tegen veranderingen. Een enkele keer betreft het de vraag om mee te denken over de sturingsfilosofie, bijvoorbeeld bij het implementeren van een ingrij- pende onderwijsvernieuwing. Een voorbeeld hiervan is: een school voor vo wil meer gepersonaliseerd les gaan geven en vraagt zich af of daar dan ook een andere stu- ringsfilosofie bij hoort. Propositie die (vooral) aan de orde is: P8 Bij de invoering, het onderhoud en het laten werken van de TOS speelt de schoolleiding een belangrijke (cruciale) rol. De proposities 1 t/m 3 die gaan over de situatie waarin de TOS niet is ingevoerd, komen in deze adviestrajecten ook aan de orde, maar zijn al meegenomen bij het deelonderzoek over de analyse van de organisatiestructuur (paragraaf 6.2). Wanneer scholen de TOS invoeren binnen een adviestraject, vinden er (niet gesystematiseerde) rapportages plaats over de effecten van de invoering van de TOS in combinaties met ervaren knelpunten, die nog om een oplossing vragen. In deze zin komen de proposi- ties over de effecten van de invoering (P4 t/m 9) ook aan de orde.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0