Ben van der Hilst

204 Aarzelingen bij schoolleiders: veel gestelde vragen bij het overwegen van de TOS • Zijn de leraren wel professioneel genoeg? (Daarbij wordt meestal gerefereerd aan professioneel handelen type 2) • Ontstaat er niet teveel divergentie tussen de teams, worden het niet allemaal eilandjes? • Hoe hou ik het overzicht als al die teams hun eigen gang gaan? • Moet ik nu meer ‘op mijn handen blijven zitten’? • Hoe wordt de kwaliteit bewaakt? • Hoe verhoudt zich de verantwoordelijkheid van de schoolleider naar buiten toe met de vergaande bevoegdheden van de teams? • Hoe worden de doorgaande leerlijnen bewaakt? • Hoe komt in een TOS strategisch beleid op schoolniveau tot stand? • Wat gebeurt er met gestandaardiseerde systemen (roosters, lessentabellen, toetssystemen, ict-systemen, et cetera) als teams daar zelf over gaan beslissen? • Kunnen teams wel functioneren zonder een teamleider? Deze bevindingen over enerzijds het enthousiasme en anderzijds de aarzelingen bij de schoolleiders over de invoering van de TOS, die ook bij de andere deelonderzoeken zich manifesteren, hebben op enig moment geleid tot een samenvatting in vier ambi- guïteiten (tabel 6.6). Deze ambiguïteiten worden in alle onderwijssectoren bij school- leiders aangetroffen. De ontdekking in de loop van het onderzoek van dit terugkerend patroon van ambiguïteiten in de opvattingen van schoolleiders maakte het mogelijk om in daaropvolgende adviestrajecten deze ambiguïteiten expliciet te bespreken en op herkenbaarheid bij de schoolleiders (en enkele lerarenteams) te checken. Gesproken wordt over ambiguïteiten omdat het dubbelzinnigheden betreft in opvattingen, die lei- den tot onduidelijke keuzes bij de inrichting van de arbeidsorganisatie.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0