Ben van der Hilst

205 6 Empirie Teamgericht organiseren Tabel 6.6 Vier aangetroffen ambiguïteiten bij schoolleiders (en leraren) De leraar is een professional, die het goede goed wil doen De leraar is een ‘cao- medewerker’ die aangestuurd en gecontroleerd moet worden Het handelen van een leraar wordt vooral beïnvloed via horizontale sturing Het handelen van de leraar wordt vooral verticaal (hiërarchisch) beïnvloed Leraren werken vanuit teams Leraren werken individueel De leerling staat centraal De systemen staan centraal De vier ambiguïteiten 1. Is een leraar een professional (met gedefinieerde kenmerken van professioneel handelen type 1 en type 2) of een aan te sturen medewerker, waarvan de arbeid voor een belangrijk deel geregeld wordt in de cao? Hoewel alle schoolleiders de leraar als professional willen zien, blijkt de inrichting van de organisatie en systemen meestal sterk gericht op het regelen en controleren van het werk de leraar. Schoolleiders vinden het vanzelfsprekend dat er voor henzelf als professionals geen normjaartaak is uitgeschreven, maar hanteren soms minutieus berekende formules voor het toewijzen van tijd aan taken van leraren. Schoolleiders geven nu vaak aan af te willen van deze taaktoedeling, maar merken dan dat de leraren eraan vast willen houden. De omgekeerde situatie als bij de invoering in de beginjaren van deze eeuw, toen leraren zich verzetten tegen de door besturen opgelegde norm- jaartaak en taaktoedeling. Een aarzeling bij het invoeren van de TOS is het verlies aan controle en overzicht. Ook uiten schoolleiders twijfel of de leraren wel voldoen aan de kenmerken van professioneel handelen type 2. De schoolleiders vinden dan dat eerst gewerkt moet worden dit professioneel handelen en dan pas de TOS kan worden ingevoerd. 2. Wordt het professioneel handelen van leraren vooral via horizontale of vooral via verticale sturing beïnvloed? Schoolleiders (en leraren) kiezen hier voor horizontale sturing. Het professioneel han- delen van leraren zou vooral beïnvloed worden door reflectie met collega’s. Samen-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0