Ben van der Hilst

207 6 Empirie Teamgericht organiseren Er vallen veel leerlingen uit in het eerste jaar en de coördinatoren vinden dat er stu- dieloopbaanbegeleiding moet worden ingevoerd om de uitval tegen te gaan, maar dat zou weer een verzwaring van het takenpakket van leraren betekenen. Het eerste jaar blijkt opgebouwd uit vier perioden met in iedere periode vijf vakken, dus 20 verschil- lende modules van ieder 3 studiepunten in het eerste jaar. Bij nadere analyse blijken er leerlingen te zijn die in het eerste jaar achttien verschillende leraren tegenkomen, die het onderwijs in de twintig modules verzorgen. Op de vraag aan de coördinatoren hoeveel verschillende leraren (of expertises) nodig zijn om een leerling in het eerste jaar een goede opleiding te geven, melden zij dat dit aantal maximaal vijf is. Ook geven zij aan dat met ongeveer vijf toetsen de vorderingen van de leerling zouden kunnen worden vastgesteld in het eerste jaar. De coördinatoren kunnen zich een vereenvoudi- ging van de organisatie met parallelle onderwijsteams nauwelijks voorstellen, hoewel het hen een aanlokkelijk perspectief lijkt. Zij voorzien veel obstakels en bezwaren bij collega’s, leidinggevenden, de examencommissie en het centrale roosterbureau. Uit- eindelijk wordt ervoor gekozen het systeem intact te laten en alleen studieloopbaan- begeleiding als extra activiteit toe te voegen. De vier ambiguïteiten en de organisatiestructuur De bovengenoemde ambiguïteiten gaan hand in hand met onduidelijkheden in de or- ganisatiestructuur van de scholen en doen zich in alle sectoren voor, van de kleinste basisschool tot de grootste hbo-instelling. In de beschouwde adviestrajecten kiezen schoolleiders op het eerste gezicht unaniem voor het linker rijtje in tabel 6.3, maar weerspiegelt de praktijk in de scholen vooral het rechter rijtje. Vrijwel alle schoollei- ders herkennen en erkennen dit verschil en willen dat graag anders zien, maar wij- zen op de hardnekkigheid van de gegroeide praktijk. Ook wordt gewezen op de druk van buitenaf (bijvoorbeeld de verantwoordingsplicht, die standaardisatie in de hand werkt), de verplichtingen in de cao en de onvoldoende toerusting van leraren in de opleiding als belemmeringen voor een herontwerp van de organisatie, dat ondubbel- zinnig gebaseerd is op het gewenste, linker rijtje van tabel 6.3.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0