Ben van der Hilst

209 6 Empirie Teamgericht organiseren De training van procesbegeleiders Naar aanleiding van bovenstaande bevinding is in latere trajecten direct bij de start van de TOS een training geïntroduceerd voor procesbegeleiders. In de training wordt aandacht besteed aan algemene teamcoachvaardigheden en aan het specifiek func- tioneren als onderwijsteam. Dat betekent dat de procesbegeleiders bij uitstek con- ceptdragers in de nieuwe organisatiestructuur zouden moeten zijn en dus veel kennis moeten hebben van achtergrond en technische uitwerking van de structuur en hun rol daarin. Intervisie met mede-procesbegeleiders is een belangrijk hulpmiddel hierbij. De training van procesbegeleiders blijkt aanzienlijk aan waarde te winnen wanneer tegelijkertijd ook de schoolleider deelneemt aan de training, omdat dan het beraad in de school of afdeling tussen schoolleider en procesbegeleiders direct op een hoger plan gebracht wordt. Daar vindt ook intervisie plaats en treedt de schoolleider op als voorbeeld-procesbegeleider. Het handelen van de schoolleider Vrijwel alle schoolleiders melden dat zij het lastig vinden om hun rol goed te bepalen na invoering van de TOS. Wat moeten zij laten of wat moeten ze juist aanpakken? Hoe- wel de schoolleiders het belangrijk vinden om veel contact te hebben met de onder- wijsteams lukt het hen niet goed om het aanschuiven bij onderwijsteams op te nemen in hun dagelijkse bezigheden. Een enkele schoolleider verklaart de terughoudendheid vanuit de angst om het proces in de teams te verstoren: “Ik ben bang dat ze mij als controleur zien.” Anderen geven aan geen tijd te hebben. Het lukt meestal wel om structureel te overleggen met de teamleiders of procesbegeleiders. Opbrengst voor de scholen In veel scholen vindt het gesprek over de organisatiestructuur voor het eerst plaats. Het belang van de inrichting van de organisatie voor kwaliteit, wendbaarheid en werk- plezier wordt vrijwel altijd ingezien naar aanleiding van de analyse van de huidige situ- atie. Op negentien scholen leidt het adviestraject tot daadwerkelijke invoering van de TOS. De schoolleiders die de TOS invoeren zijn daar enthousiast over. Zij rapporteren (snelle) winst op de vier beoogde aspecten: professioneel handelen type 2, wend- baarheid, toevallige professionele ontmoetingen en werkplezier. Het benoemen van ambiguïteiten wordt door schoolleiders als inzichtelijk ervaren.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0