Ben van der Hilst

211 6 Empirie Teamgericht organiseren Systemen en ondersteunende diensten De invoering van de TOS vraagt ook om aanpassing van de systemen en ondersteu- nende diensten. De onderwijsorganisatie als belangrijk systeem (roosters, leerling- groepering, curriculumopbouw) is meestal gebaseerd op een individuele inzet van leraren. Bij het vormen van onderwijsteams gaat dit op twee manieren knellen: • De bestaande onderwijsorganisatie verhindert vaak het vormen van goede teams, dat wil zeggen teams die het grootste deel van het onderwijs aan een bepaalde groep leerlingen kunnen verzorgen en veelvuldig elkaar kunnen treffen. Het streven naar meer maatwerk is bijvoorbeeld door scholen vaak vertaald door het aanbieden van meer keuzemogelijkheden met verdergaande versnippering van de inzet van leraren tot gevolg. • Het betreft vaak systemen waarover de zeggenschap (gedeeltelijk) overgedragen moet worden aan de onderwijsteams omdat de teams ruimte moeten hebben voor eigen keuzes, passend bij hun specifieke doelgroep. Het niet direct mee-veranderen van de onderwijsorganisatie en de zeggenschap leidt tot extra opstartproblemen bij invoeren van de TOS, juist wanneer de onderwijsteams moeten wennen aan de nieuwe werkwijze. Ook voor de ondersteunende diensten, die vaak vooral gericht zijn op ondersteuning van de besturingsstructuur brengt invoering van de TOS veranderingen met zich mee. Overheveling van regelcapaciteit van de besturingsstructuur naar de onderwijsteams is gebaat bij overheveling van de on- dersteuning. Hulp bij de kwaliteitszorg, de ict, het verzamelen en toegankelijk maken van data over de betreffende groep leerlingen, enzovoort kunnen in belangrijke mate bijdragen aan de kwaliteit van het werk van de onderwijsteams. Invoeren van de TOS betreft dus een integraal herontwerp van de gehele organisatie.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0