Ben van der Hilst

212 6.7 Samenvattende conclusies over het onderzoek in de praktijk Deze paragraaf vat de conclusies samen uit de verschillende deelonderzoeken. Deze samenvatting valt in twee delen uiteen. In de eerste plaats wordt gekeken in hoeverre de bevindingen de 9 proposities ondersteunen. Daarnaast geven de bevindingen aan- leiding tot het trekken van enkele andere conclusies over het invoeren van de TOS. 6.7.1 Conclusies ten aanzien van de proposities Tabel 6.7 geeft een overzicht van de proposities en de deelonderzoeken waarbij on- dersteuning van de desbetreffende proposities gevonden wordt. De tabel laat zien dat over iedere propositie vanuit meerdere invalshoeken conclusies zijn getrokken. Het aangeven van de vindplaatsen voor validering in de tabel zegt uiteraard nog niet in welke mate de betreffende propositie ondersteund wordt door een deelonderzoek. Wanneer de TOS (nog) niet ingevoerd is: proposities 1 t/m 3 De eerste drie proposities betreffen uitspraken over scholen zonder een TOS. Zij definiëren de con- text van de ontwerpstelling van het ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek. P1 Scholen waar de TOS niet is ingevoerd, worden gekenmerkt door zwakke verbindingen tussen management, teams, leraren en leerlingresultaten. In figuur 3.6 in paragraaf 3.3 zijn mogelijke zwakke verbindingen vermeld die zich in de organisatiestructuur van scholen kunnen voordoen. In de betreffende paragraaf worden elf mogelijk zwakke verbindingen geïdentificeerd. De analyse van de organi- satiestructuur met behulp van het (interactief) tekenen van het organogram legt deze zwakke verbindingen bloot. In hoofdstuk 3 is een zwakke verbinding gedefinieerd als een verbinding tussen actoren in de organisatiestructuur die niet de gewenste beïn- vloeding oplevert (of anders gezegd: waarin de gewenste sturing niet of nauwelijks plaatsvindt). Alle 150 onderzochte scholen vertonen een groot aantal zwakke verbin- dingen. Het meest manifest zijn de zwak gedefinieerde teams (zie bij P2 hieronder), de lastige positie van de teamleiders (grote verantwoordelijkheden, maar weinig middelen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0